אגף מחשוב ומערכות מידע

מר מולי צפריר, ראש האגף

http://computing.haifa.ac.il

לאגף מחשוב ומערכות מידע באוניברסיטת חיפה מספר יעדים עיקריים:
  – מינוף וייעול תהליכי המחקר, ההוראה והמנהל באוניברסיטת חיפה באמצעות תכנון, יישום והטמעה של מערכות מידע.
  – קיום תשתית שרתים יציבה, שרידה וזמינה לכלל מערכות המידע באוניברסיטה.
  – מתן שירותי תקשורת בתוך האוניברסיטה ובין האוניברסיטה לעולם האקדמי הבינלאומי ולרשת האינטרנט.
  – מתן שירותי טלפון IP ברחבי האוניברסיטה.
  – תמיכה בשירותי המחשוב של הסטודנטים, הסגל האקדמי והסגל המנהלי.
  – הדרכת משתמשים בעבודה על גבי מערכות המידע באוניברסיטה.
  – הנחייה מקצועית ומתן ייעוץ בתחום המחשוב ותקשורת המחשבים באוניברסיטה.
  – התמודדות עם איומי אבטחת המידע המשתנים, תוך הבטחת אמינות המידע, אבטחת המידע, שמירה על פרטיות המידע וכל זאת תוך שמירה על קיומה של סביבת מחשוב בטוחה, מוגנת ויציבה.
  – התמודדות עם אתגרים טכנולוגיים וסיכונים פוטנציאליים תוך הבטחת קיום המשכיות עסקית של מחקר, הוראה ומנהל באוניברסיטת חיפה.

 לצרכי הוראה
מספק אגף מחשוב ומערכות מידע:
  – מערך כיתות מחשב לצרכי הוראה ומרכזי מחשוב (בקתות) לשימוש הסטודנטים ברחבי האוניברסיטה.
  – כיתות וירטואליות המאפשרות לסגל ולסטודנטים סביבה נוחה ללמד ולתרגל באמצעות תוכנות ייחודיות.
  – תשתית לקורסים מתוקשבים, לתרגול ולהכנת עבודות.
  – מגוון תוכנות וכלי מולטימדיה המותקנים בעמדות ההוראה בהתאם לדרישות החוגים והקורסים.
  – תשתית תקשורת רחבת פס ויכולות חיפוש מתקדמות ברשת האינטרנט.
  – שירותי Office365 בענן.
  – מכירת תוכנות לשימוש הסטודנטים במחירים מוזלים.
  – מרכז תמיכה וייעוץ פרונטלי וטלפוני בתחום שימושי המחשב.
  – תשתית לניהול מבחנים ומאגר הציונים המרכזי.

אוניברסיטת חיפה רואה חשיבות בשיפור מתמיד של שירותי המחשוב לסטודנטים, כדי לאפשר הערכות התואמת את הדרישות הקיימות והחזויות מבוגר מוסד להשכלה גבוהה.

שירותי המחשוב לסטודנטים:

1. הזדהות לשירותי מחשוב
לכל סטודנט, לטחא שביצע רישום לקורס טחד לפחות, יפתח חשבון הזדהות לשירותי המחשוב השונים – מערכת סיסמה אחידה (Single Sign On).
ההזדהות למערכת סיסמה אחידה (SSO) הינה באמצעות מספר ת.ז. וסיסמה אותה ניתן לשנות.
באמצעות ה – SSO ניתן להיכנס לפורטל הסטודנטים, קורסים מתוקשבים, Moodle, שירותי הספרייה, חנות התוכנות הדיגיטלית, אפליקציית הסטודנטים, רשת אלחוטית Eduroam ועוד.

2. שרתי קורסים מתוקשבים
שרתים אלו מכילים  מצגות, סיכומי הרצאות, הרצאות מוקלטות, סרטי וידאו, תרגול אינטראקטיבי, מבחנים, פורומים – תקשורת א–סינכרונית בין המרצה לסטודנטים, צ׳ט וכדומה.

3. תוכנות במחירים מוזלים
אגף מחשוב ומערכות מידע מספק תוכנות במחירים מוזלים לצורכי תרגול, לימוד ומחקר.
את התוכנות ניתן לרכוש מחנות התוכנות המקוונת.

4. רשת אוניברסיטאית ובין-אוניברסיטאית
רשת הכיתות ו"בקתות" המחשבים מחוברת לרשת האוניברסיטה, ובאמצעותה ניתן להגיע לכל אחד משרתי האוניברסיטה המספקים שירותים לסטודנט. כמו כן ניתן לגלוש, לשימושים מורשים בלבד, ברשת האינטרנט.

5. רשתות הWi Fi האלחוטיות
ברחבי הקמפוס ובאזורים הציבוריים במעונות פרוסות רשתות האלחוטיות AirCarmel ו- Eduroam.
באמצעות הרשת האלחוטית Eduroam ניתן להתחבר ללא הזדהות נוספת בכל אוניברסיטה בעולם המנויה על הרשת.
באתרי האוניברסיטה בעיר התחתית יכולים הסטודנטים לגלוש באמצעות הרשת האלחוטית HuAirPort.

6. דואר אלקטרוני ושירותי Office365
עם הרישום לאוניברסיטה, נותן הסטודנט את הסכמתו לקבלת מידע מהאוניברסיטה לכתובת הדואר האלקטרוני אותה סיפק בעת הרישום. באחריות הסטודנט לדאוג לכך שתיבת הדואר האלקטרוני שלו תהיה תקינה לקבלת הודעות דואר אלקטרוני חדשות ולעדכן במידה והחליף כתובת.
הסטודנטים מחויבים לבדוק את תיבת הדואר אלקטרוני שלהם מדי יום .כל סטודנט רשאי להזין במערכות האוניברסיטה את כתובת הדואר האלקטרוני הפרטית שלו והיא תשמש לקבלת כל התכתובות מיחידות האוניברסיטה.
בנוסף, כל הסטודנטים זכאים ללא תשלום נוסף לחבילת Office365 של מיקרוסופט באמצעות כתובת שתסופק על ידי האוניברסיטה (Campus) בהתאם לתנאים המפורטים באתר אגף מחשוב ומערכות מידע. את פרטי החשבון והדואר האלקטרוני ניתן למצוא בקטגורית “מידע” בפורטל הסטודנטים.

7. התקשרות בגישה מרחוק
שירותי המחשוב של האוניברסיטה נגישים גם מחוץ לקמפוס וזאת באמצעות הזדהות לגישה מרחוק.
ההתקשרות מאפשרת גישה למאגרי המידע של הספרייה הזמינים למשתמשי האוניברסיטה בלבד.

8. מעונות הסטודנטים
בנוסף לבקתות המחשבים הציבוריות במעונות, בכל חדר בבניינים 700 ו–800, קיים חיבור לרשת הקמפוס. בבנייני המעונות ניתן לגלוש ברשת אלחוטית של חברת HOT.

9. אפליקציית הסטודנטים
באפליקציה ניתן לקבל מידע אודות:
  – מערכת השעות האישית.
  – ביטולי שיעורים.
  – בחינות וציונים.
  – לוח שנה אקדמית.
  – כניסה ל- Moodle.
  – קבלת הודעות על ביטולי שיעורים והודעות חשובות נוספות.
  – פנייה למרכז שירות ותמיכה בנושאי מחשוב לסטודנטים.
  – טרמפים, התמצאות בקמפוס.
ועוד…
להורדה- חפשו “אוניברסיטת חיפה“ בחנויות של Android ו- Apple.

10. כיתות מחשבים, כיתות מחשב וירטואליות ובקתות

10.1 הוראה בכיתות
כיתות המחשבים משמשות להוראה, תרגול ולעבודה עצמית. הכיתות נמצאות ברובן בקומת ה- 500 של הבניין הראשי וכן ברחבי הבניינים בקמפוס ובמתקני האוניברסיטה בעיר התחתית
בכניסה לכל כיתה מצויה רשימה של השעות בהן תפוסה אותה כיתה לצורך שיעור. באותן שעות לא תתאפשר עבודה חופשית בכיתה, ואין להפריע במהלך השיעור.
במחשבים אלו מותקנות תוכנות רבות ומגוונות וכן אפשרות להדפסה. 

10.2 התנהגות בכיתות
  – השימוש בכיתות המחשבים הינו למטרת הוראה אקדמית בסיוע מחשב בלבד. כל פעילות אחרת (שיעורים פרטיים, קבוצות דיון וכד׳) יש לקיים במקומות שנועדו לכך ברחבי הקמפוס.
  – אין להפעיל משחקי מחשב ואין להציג חומר פורנוגרפי ו/או פדופילי מכל סוג שהוא.
  – אין לפגוע בחומרה ו/או תוכנה המותקנים במחשבים.
  – אין להכניס לכיתות המחשבים אוכל ו/או שתיה, ואין לעשן בכיתות!
  – אין להשתמש בטלפון סלולרי בכיתות.
  – אי שמירה על כללי ההתנהגות הנזכר לעיל מהווה עבירת משמעת!

10.3 כיתות המחשב הווירטואליות
כיתות המחשב הווירטואליות (Virtual Computer Class) הוקמו כדי לאפשר לסטודנטים וסגל ההוראה של אוניברסיטת חיפה, סביבת עבודה נוחה בה ניתן ללמד ולתרגל מחוץ לקמפוס. בכיתות הווירטואליות מותקנות מרבית התוכנות שניתן למצוא בכיתות המחשב הפיזיות.

10.4 בקתות המחשבים
בקתות המחשבים הינן פינות עבודה באזורים ציבוריים ברחבי הקמפוס, העומדות לשימוש הסטודנטים בשעות הפעילות של האוניברסיטה. במחשבי הבקתות מותקנות מירב התוכנות המותקנות בכיתות המחשבים.

10.5 אחראי הכיתות
אחראי כיתות המחשבים נמצא בחדר 566 בבניין הראשי. הוא דואג לתקינות תפקוד הכיתות והבקתות, ומהווה את איש הקשר בין הסטודנטים ואגף מחשוב ומערכות מידע.

10.6 פעילות כיתות ובקתות המחשבים
ימים א’-ה’ בין השעות 21:30-8:00 ימי שישי וערבי חג 13:30-8:00
שעות הפעילות יכולות להשתנות בהתאם ללוח שנת הלימודים ופעילות האוניברסיטה או על פי הנחיות מיוחדות.

יש להצטייד בתעודה מזהה, אותה יש להציג, לפי דרישה, בפני אחראי כיתות המחשב.
על משתמשי המחשב לעמוד בתנאי ההתחייבות לשימוש נאות במחשב, המפורטים בהמשך.

11. מרכז שירות ותמיכה לסטודנטים
התמיכה ניתנת בתחומים הבאים-
  – דואר אלקטרוני Campus.
  – מערכת הזדהות אחידה Single Sign On) SSO)
  – מערכת למידה מתוקשבת Moodle.
  – פורטל הסטודנטים.
  – התחברות מהבית למאגרי המידע של הספרייה.
  – אינטרנט אלחוטי בקמפוס.
  – רכישת תוכנות מוזלות.

12. למי פונים, איך ומתי
  – כל המידע אודות שירותי המחשוב הניתנים לסטודנטים ניתן למצוא ב- מרכז שירות ותמיכה לסטודנטים.
  – שעות הפעילות המעודכנות ודרכי התקשרות ניתן למצוא ב- תמיכה לסטודנטים.

תקציר חוק המחשבים, התשנ"ה 1995

החוק מטפל ב–4 תחומים בעיתיים:
עבירות מחשב: קביעת עונשי מאסר למי שמשבש את פעילותו התקינה של המחשב, מוחק, משנה, מציג מידע כוזב, או מפריע לשימוש בחומר מחשב.  כך גם לגבי חדירה לא מורשית למחשב (אף אם לקבלת מידע בלבד), או החדרת "וירוס" למחשב.
עוולות נזיקיות: קביעת הפעולות הבאות כעוולה לפי פקודת הנזיקין המקנה לנפגע זכות לתבוע פיצויים ממי שבצע העוולה:  הפרעה שלא כדין לשימוש במחשב או בחומר מחשב, בכל דרך שהיא, לרבות על ידי גזילת דבר המגלם חומר מחשב, מחיקת חומר מחשב, גרימת שינוי בו או שיבושו בכל דרך אחרת.
קבילות פלט מחשב כראיה בבית משפט: פלט מחשב מוסדי יהיה קביל כראיה בבית משפט אם נתקיימו מספר תנאים לגבי תקינות הטיפול במידע במסגרת המוסד.
דיני חיפוש ותפיסה: חדירה למחשב על ידי רשות מוסמכת (כגון משטרה) לצורך "חיפוש" מותרת על פי צו שופט בלבד.  קבלת מידע מתקשורת מחשבים תוך כדי חיפוש כנאמר לעיל לא תחשב כהאזנת סתר.

הסבר כללי לחוק הגנת הפרטיות תשמ"א – 1981
פרק ב׳ בחוק עוסק בהגנה על הפרטיות שבמאגרי המידע:

החוק מחייב לרשום אצל רשם מאגרי המידע במשרד המשפטים כל מאגר מידע.
"מידע" – נתונים על אישיותו של אדם, מעמדו האישי, צנעת אישיותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, הכשרתו המקצועית, דעותיו ואמונתו.
"מאגר מידע" – נתונים המוגדרים כמידע על–פי משמעותו בחוק, ומאוחסנים במחשב, בין אם מחשב מרכזי/תחנת עבודה ובין אם מחשב אישי (על כל מדיה שהיא).

לכל מאגר יש למנות מנהל שיהיה אחראי עליו.
החוק מחייב בעליו של מאגר מידע לרשום את המאגר אצל רשם מאגרי המידע שבמשרד המשפטים. הרישום יעשה באמצעות דיווח לאגף מחשוב ומערכות מידע, אשר ידאג מצידו לרישום המאגר במשרד המשפטים ולהנחיית בעל המאגר בהתאם לחוק.
בעל מאגר המידע אחראי לקיום הגנה פיסית ולוגית (בתוכנה) על מאגר המידע, לשם שמירה הן על שלמות המידע והן על חסיונו.
החוק מחייב לאפשר לכל אדם עיון במידע המתייחס אליו, המוחזק במאגר.
החוק אוסר על שימוש במידע שבמאגר, שלא למטרה שלשמה הוקם המאגר, או למטרה שלשמה נועד המידע.
התחיבות לשימוש נאות במשאבי המיחשוב
חוק המחשבים התשנ"ה – 1995, חוק הגנת הפרטיות תשמ"א – 1981, תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע”ז-2017 וכן נהלי האוניברסיטה קובעים את כללי העבודה במחשבי האוניברסיטה.
פירסום זה בא על–מנת למנוע פעולות חריגות הסותרות את החוק ו/או את הנהלים.
תשתית המיחשוב והתקשורת באוניברסיטה ישמשו אך ורק לצרכי לימודים ו/או מחקר ו/או עבודה באוניברסיטת חיפה, ולא לשום מטרות פרטיות, מסחריות ו/או גורמים אחרים.
השימוש במשאבי המיחשוב של האוניברסיטה יהיה כפוף למגבלות החוק ולנהלי האוניברסיטה. אסורות בהחלט פעולות המפרות את חוקי המדינה, כגון הורדה/העלאה של חומר המוגן בזכויות יוצרים; כניסה לא מורשית למחשבים; ו/או פרסום מידע פוגע, מיני או גזעני, שיכול לפגוע בכל אדם, תאגיד ו/או קבוצה כלשהי.
הפרסום ברשת האינטרנט ובדואר אלקטרוני יהיה לצרכי התפקיד בלבד ולא לצרכי פרסום מסחרי או פוליטי, ויהיה כפוף לשמירה על דיני המדינה ונהלי האוניברסיטה, לרבות השימוש בשם האוניברסיטה ובסמלה.
אין להפיץ מכתבי שרשרת בדואר אלקטרוני.
אין למסור את קוד השימוש (שם משתמש וסיסמה) לכל גורם אחר. המשתמש איננו רשאי/ת להעביר את זכות השימוש במחשבי האוניברסיטה לצד ג׳ ללא נטילת הסכמה מראש ובכתב מראש אגף מחשוב ומערכות מידע.
אין לעשות שימוש במשאבי האוניברסיטה מעבר למטרה לשמה הם ניתנו למשתמש.
על כל המשתמשים במערכות האוניברסיטה להיות עירניים ולדווח לממונה על אבטחת המידע על כל אירוע של דלף מידע או אם נתקלו בליקוי המאפשר דלף מידע מתוך מערכות האוניברסיטה.
אין לשתף מידע בבעלות האוניברסיטה עם שום גורם (חיצוני או פנימי) מבלי לקבל על כך אישור למפרע מהממונה על אבטחת המידע של האוניברסיטה.
בכל מחשבי האוניברסיטה מותר להשתמש רק בתוכנות שנרכשו כחוק.
כל מידע חלקי או מלא על תוכניות מחשב, נתונים, קבצים וכו׳ אשר אינם שייכים למשתמש ו/או שלא הורשה במפורש להשתמש בהם, ואשר יגיע אליו תוך כדי השימוש במחשבי האוניברסיטה, מהווה מידע חסוי. המשתמש מתחייב לא להעתיק ו/או לשנות ו/או להשתמש במידע כזה או בחלק ממנו ו/או להעביר מידע כנאמר לעיל לצד שלישי כלשהו ללא אישור מפורש ובכתב מהגורם שהמידע שייך לו.
חדירה שלא כדין לחומר מחשב מהווה עבירה.
לא ישנה/יוסיף/ימחוק/יעתיק משתמש נתונים בשטחים שאינם מוגדרים כשייכים לו אישית.
אין לאחסן מידע כוזב במחשב או לבצע פעולה לגבי מידע, שתוצאתה תהיה מידע או פלט כוזב.
פגיעה בנתונים, תוכנה או חומרה של מערכות המחשב ושיבוש פעולתו התקינה של מחשב או תפקודה של הרשת האוניברסיטאית, דינה כדין פגיעה ברכוש האוניברסיטה,  והינה בניגוד להוראת החוק. האוניברסיטה תהא רשאית למנוע מהמשתמש המשך שימוש בשירותי המחשוב.
האמור לעיל מתייחס לכל מחשב שהוא רכוש האוניברסיטה ו/או המחובר לרשת האוניברסיטה.
כל המפר התחייבות כלשהי על פי כתב זה, יהיה אחראי לכל נזק ישיר או עקיף אשר ייגרם לאוניברסיטה ו/או לצד שלישי כלשהו כתוצאה מכך.
הפרת התחייבות כלשהי מההתחייבויות המנויות לעיל תחשב גם לעברת משמעת, אשר תגרור העמדה לדין משמעתי בפני רשויות המשמעת של האוניברסיטה, וזאת מבלי לגרוע מן העובדה כי הפרה כאמור עשויה להחשב אף כעבירה על החוקים הנזכר לעיל על כל המשתמע מכך.

במקרה של סתירה בין האמור כאן לבין האמור בחוקי מדינת ישראל, הרי שהתקף הינו האמור בחוקי מדינת ישראל בזמן נתון.