217 לימודי שלום וניהול סכסוכים - Peace and Conflict Management Studies
תכנית לימודי שלום וניהול סכסוכים (בשפה האנגלית)
חוג לימודים לתואר שני
ראש התכנית: דוקטור רן קוטנר
מזכירות התכנית:
מזכירה: גברת בלה בוטניק, מזכירות בית הספר למדעי המדינה
מיקום: בית הספר למדעי המדינה, קומה 4 חדר 4004 ד' בניין המדרגה
טלפון: 8249096 -04
דוא״ל: bbotnik@univ.haifa.ac.il
מטרת הלימודים
תכנית לימודים ייחודית זו לתואר שני מכשירה תלמידים המעוניינים להרחיב ולהעמיק את הידע שלהם בלימודי שלום וניהול סכסוכים. התכנית מתנהלת בשפה האנגלית ומיועדת לסטודנטים מרחבי העולם ומהארץ. תכנית הלימודים הינה בין–תחומית ומשלבת את התחומים פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, מדעי המדינה, היסטוריה, משפטים, פילוסופיה וחינוך.
לימודי התכנית מתמקדים בסכסוכים בין קבוצות אתניות ולאומיות תוך בחינה של הממד הבינלאומי של הסכסוך ולימוד מקרים של סכסוכים. כמו כן, יילמד הסכסוך בין היהודים והפלסטינים וייבדקו בעיות המיעוטים במזרח התיכון. הגישה תהייה מערכתית, שוואתית והיסטורית.
מעבר לקורסים, התכנית מציעה לסטודנטים מגוון רחב של פעילויות העשרה, כגון: סיורים לימודיים בארץ באזורים שיש להם נגיעה לסכסוכים מקומיים ואזוריים, פרקטיקום בארגונים העוסקים בניהול סכסוכים ובניית שלום, סימולציות של תהליכי קבלת החלטות ומו“מ, הרצאות אורח של אנשי אקדמיה ומעשה, וכן סדנאות בנושאי ”מקורות, ניהול ויישוב של סכסוכים מקומיים, אזוריים ובינלאומיים“ — בפרספקטיבה השוואתית.
תנאי קבלה
א. התכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון בתחומים השונים במדעי החברה. מועמדים שלא למדו קורסים בתחום מדעי החברה במסגרת התואר הראשון יחוייבו להשלים בהצלחה שני קורסי מבוא. קורס אחד מהתחומים: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, מדעי המדינה או יחסים בינלאומיים, וקורס אחד במתודולוגיה, שיטות מחקר או סטטיסטיקה.
ב. רשאים להגיש את מועמדותם בוגרי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו“ל בעלי ציון ממוצע של 80 לפחות.
ג. עמידה בבחינת TOEFL.*
ד. שתי המלצות מחברי סגל אקדמי.
ה. כתיבת הצהרת כוונות באנגלית.
ו. קורות חיים.
ז. התכנית שומרת לעצמה את הזכות לקיים ראיון קבלה.
ח. ניסיון תעסוקתי בגופים העוסקים בזכויות אדם, דו קיום או שלום (רצוי, אך לא חובה).
* מבחן TOEFL
מועמדים שלמדו במוסדות להשכלה גבוהה אשר שפת ההוראה בהם אינה אנגלית חייבים לעמוד במבחן TOEFL כתנאי קבלה לתוכנית. הדרישה היא עבור מועמדים ישראלים ומועמדים מחו‘‘ל כאחד.
התוצאה המינימאלית הנדרשת היא:
570 נקודות במבחן בכתב
230 נקודות במבחן ממוחשב
89 נקודות במבחן מתוקשב
בנוגע לקבלת פטור ממבחן TOEFL נא לפנות למזכירות התוכנית לקבלת מידע ועדת חריגים מועמדים אשר אינם עומדים בדרישות הקבלה יכולים להגיש בקשה בכתב לועדת החריגים, בה יסבירו מדוע מועמדותם ראויה לדיון על אף האי עמידה בדרישות הקבלה.
הוועדה תשקול את בקשתם ורק במידה ותאושר, ישלחו המועמדים את כל המסמכים הנדרשים לועדת הקבלה.
ועדת הקבלה לא תדון בתיק המועמד עד לאישור הבקשה החריגה לקבלה.
מסלולי הלימוד
מסלול א’ (217201-21-02) עם כתיבת עבודת גמר מחקרית — תזה ( בהיקף של 28 שש״ס, במסגרת שיעורי חובה ובחירה. סטודנטים חייבים להשלים עבודה סמינריונית אחת ועבודת תזה.
משך הלימודים בתכנית הוא שנתיים: בשנה ראשונה ישלים התלמיד את חובות השמיעה ) 3 סמסטרים — א‘, ב‘, קיץ ( בשנה שנייה יעבוד התלמיד על השלמת עבודת הגמר המחקרית (התזה).
מסלול ב‘ (217202-21-03) בהיקף של 36 שש“ס, במסגרת שיעורי חובה ובחירה. סטודנטים חייבים להשלים שתי עבודות סמינריוניות ופרוייקט גמר המבוסס על הפרקטיקום.
משך הלימודים הוא שנה (3 סמסטרים — א‘, ב‘, קיץ).
מבנה הלימודים
התכנית מורכבת מקורסי חובה, קורסי בחירה ופרקטיקום.
חישוב הציון הסופי במסלול א‘
%40 עבודת הגמר המחקרית (תיזה). ציון המעבר המינימלי לעבודת הגמר מחקרית הוא 76
(ממוצע ציוני השופטים).
%60 ממוצע ציוני הקורסים בתכנית.
חישוב הציון הסופי במסלול ב‘
%20 ציון פרויקט גמר. ציון המעבר המינימלי לפרויקט הגמר הוא 76.
%80 ממוצע ציוני הקורסים בתכנית.
MA Program in Peace and
Conflict Management Studies
The Faculty of Social Sciences and the International School
Head of the Program: Doctor Ran Kuttner
The MA Program in Peace and Conflict Management Studies seeks to combine an in-depth understanding of theory with applications from a regional perspective. Students will investigate international and regional disputes as well as ethno-national, cultural, and religious conflicts in deeply-divided societies. They will also discuss the linkages between domestic, civil and trans-border conflicts and study and evaluate different approaches to conflict management and peacemaking. The courses offered in this one-year graduate program will pay special attention to the Arab-Israeli, Israeli-Palestinian and Iranian-Israeli conflicts, in addition to various other Middle East conflicts. Students will examine and discuss a wide range of mechanisms and strategies dealing with the management and resolution of these conflicts, including great-power involvement and other methods of international engagement in regional conflicts. The program is interdisciplinary and based primarily on theoretical and practical frameworks in the fields of international relations, psychology, sociology, political science, communications, history and Middle East Studies. These perspectives will enrich the students’ understanding of conflicts within and among societies, nations and states. In addition to the great variety of courses the program offers a wide range of exciting and enriching activities. These activities include field trips throughout Israel connected to local and regional conflicts; a Practicum component in organizations related to aspects of peacemaking and conflict management; thoughtful simulations of decision-making, negotiations and conflict management; guest lectures given by practitioners, academics, and occasional workshops on “the sources, management and resolution of domestic, regional and international conflicts” — in comparative perspective.
he program is based in the Faculty of Social Sciences The Master’s degree is awarded by the Faculty of Social Sciences.
Admission Requirements
A minimum of 3.0 GPA or 80% (Israeli system) or equivalent
Official transcript of BA Degree and a copy of Undergraduate diploma
TOEFL scores (if applicable) *
Two recommendations from relevant academic faculty members
Statement of purpose/Personal Essay (500-750 words)
Curriculum Vitae/Resume
Medical forms (International students only)
Copy of your valid passport (international students only)
Work experience in an organization for human rights, coexistence, or peace (preferred, not required)
TOEFL Scores
Candidates, who have not previously studied at an institution of higher education where the language of instruction is English, must submit official TOEFL scores or equivalent. This requirement applies to Israeli as well as International candidates. The minimum TOEFL score required for admission is: 570 on the paper-based test, 230 on the computer-based test or 89 on the internet-based test. Contact the admissions office for information regarding exemptions from the TOEFL.
Exceptions to the admissions requirements: Under certain exceptional circumstances, the committee may be willing to consider applicants that do not meet the minimal admissions requirements. Such applicants may submit a request for special consideration explaining why they believe their application merits consideration despite their not meeting the minimum requirements. The request must be submitted in writing and approved by the committee before a full application is submitted. The committee will not review applications which do not meet the requirements unless a request for special consideration has been approved.
Prerequisites
Students who have not taken introductory courses in the Social Sciences during their undergraduate degree will have to successfully complete two courses before being accepted to the program:
- One introductory course in either Psychology, Sociology, Anthropology, Political Science, or International Relations.
- One introductory course in methodology (research methods, statistics).
Study tracks:
There are two tracks of studies: track A (thesis track) and track B (non-thesis track).
Track A: Thesis Track* (217201-21-02)
7 Courses – 28 semestrial hours (4 core courses and 3 elective courses) Thesis Research Paper
Track A students will be required to write two seminar papers (6000 words each), and a thesis research paper.
Being able to pursue the thesis is dependent on the student’s ability to find an appropriate advisor.
Students selecting the thesis track should take into consideration that completion of a master’s thesis within one year is not guaranteed. A master’s thesis is an independent research project, and the pace of progress largely depends on the student’s efforts. Completion of a thesis may often require more than one year. It also depends on coordination with the thesis adviser.
Track B: Non-Thesis Track (217202-21-03)
9 Courses – 36 semestrial hours (4 core courses and 5 elective courses) Final paper – based on the Practicum/Internship
Track B students will be required to complete three seminar papers (6000 words each) and one final paper based on the Practicum/Internship (8,000 words).
Grading
Track B:
Final project – 20%. The minimum score is 76.
Average course grades – 80%
Track A
Research thesis – 40%. The minimum score is 76 (Average judges score).
Average course grades – 60%.
Structure of the program
The program is comprised of mandatory (core) courses, elective courses
and a practicum.