215 תוכנית בין-תחומית בהתפתחות הילד
התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד
ראש התכנית : דוקטור אפרת שר צנזור
חברי סגל אקדמי
פרופסור מן המניין : פרופסור דוד אופנהיים, פרופסור אבי שגיא – שורץ (אמריטוס)
מרצה בכיר : פרופסור תרצה יואלס, דוקטור אפרת שר צנזור
מרצה : דוקטור נעמי הברון
עמית הוראה : דוקטור נורית גור יעיש, גברת ענת גינס, דוקטור סמדר דולב, גברת מיכל וינר, דוקטור שירה יובל, דוקטור קתי יעקובי, גברת אלה לברט לויט ,גברת ענת מילר ארד, , גברת חנה פרחי, גברת ענבר פרירה אריאב, דוקטור שירלי שויער
מזכירות :
מרכזת התכנית : גב' אורלי דובנוב
מיקום : קומה 6 חדר 6034 בנין רבין
טלפון : 04-8249074, 04-8240534,
פקס :04-8253896
דואר אלקטרוני : odubnov@univ.haifa.ac.il,
dubnov@univ.haifa.ac.il, childdev@psy.haifa.ac.il
הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד (מוסמך האוניברסיטה)
רקע:
התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד מיועדת לאנשי מקצוע עם ניסיון בעבודה עם ילדים, אשר במסגרת לימודיהם האקדמיים הקודמים לא קיבלו הכשרה ספציפית במדעי ההתפתחות: מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, אחיות בריאות הציבור, אחיות במחלקות ילדים, עובדים סוציאליים, שופטי משפחה ונוער ועורכי דין בתחום המשפחה, אנשי חינוך מיוחד, אנשי מדיניות ציבורית ואחרים.
מטרת הלימודים:
התכנית תרחיב ותעמיק את הידע בתיאוריה ובמחקר בנושאים הקשורים בהתפתחות הילד, תוך פיתוח כישורים מתאימים ליישום הידע. בכך תאפשר התכנית לבעלי מקצוע שעובדים עם ילדים להיחשף לידע בסיסי ועדכני בתחום התפתחות הילד ולשדרג באופן משמעותי את איכות עבודתם ומעמדם המקצועי.
בתוכנית מלמדים מורים המובילים בתחומי מחקרם ההתפתחותי ובעבודתם הקלינית-טיפולית. התכנית עוסקת בתיאוריה, מחקר ויישומים קליניים ומספקת לסטודנטים שלושה בסיסים:
- תיאוריה ומחקר עדכני בהתפתחות הילד
- תיאוריה ומחקר בנושאים ספציפיים כמו ילדים בעלי לקויות התפתחותיות, אומנה, אימוץ ומסגרות טיפול חוץ ביתיות
- שיטות תצפית, הערכה והתערבות עם ילדים במסגרות שונות
תנאי קבלה:
תואר ראשון ממוסד מוכר בארץ או בחו"ל במקצוע רלוונטי כגון: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, סיעוד, חינוך, משפטים, פיזיותרפיה וכל תחום אחר שניתן יהיה להראות את הרלוונטיות שלו ליעדי התכנית.
– שלוש שנות ניסיון בעבודה הקשורה עם ילדים
– ציון סופי של 85 לפחות בלימודי התואר הראשון
– מבחן כניסה באנגלית
ועדת הקבלה תשקול לגופו של עניין מועמדים שאינם עומדים באופן מלא בכל תנאי הקבלה.
בנוסף על המועמדים :
- למלא קורות חיים
- לצרף תיאור עצמי
- מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת ע״י האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת לימודי התואר הראשון. לפרטים נוספים ניתן לפנות לתקנון לימודי תואר שני.
משך הלימודים :
משך הלימודים בתכנית הוא שנתיים, הלימודים יתקיימו במשך יום אחד בשבוע
ביום חמישי. עבור תלמידים במסלול עם תזה עשויה להידרש שנה שלישית.
מבנה תכנית הלימודים:
תכנית הלימודים כוללת קורסים ליבה ומגוון רחב של קורסים בקבוצות קטנות. כל קורסי הליבה נלמדים בשנה א' למעט סמינר פרויקט סיום וסמינר התזה שנלמדים בשנה ב'. שאר הקורסים נלמדים בשנה א' או ב'.
קורסי ליבה-חובה
פסיכולוגיה התפתחותית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
התפתחות רגשית חברתית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטטיסטיקה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מתודולוגיה מחקרית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות התערבות התפתחותיות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הורות והתקשרות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
תצפית תינוקות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינריון פרויקט סיום (לתלמידים במסלול ללא תזה שנה ב') – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תיזה (לתלמידים במסלול עם תזה, שנה ב׳) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסים נוספים
התפתחות שפה בגיל הרך – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים בסיכון – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים ומשפט – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
יסודות הפסיכותרפיה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תצפית ילד-דיאדה-וטריאדה – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הדרכה רפלקטיבית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר מתקדם במדעי ההתפתחות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת כלי הזמינות הרגשית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת הכלי של השלמת ההורה עם האבחנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקט סיום:
במסגרת מסלול ללא תזה נכתבת עבודה מסכמת ביקורתית ("פרויקט סיום") על בסיס שילוב בין הניסיון המעשי שהתלמידים מביאים מתחומם והידע ההתפתחותי אותו הם רוכשים בתכנית. הפרויקט מותאם לכל סטודנט באופן אישי בהתבסס על ניסיונו ותחומי העניין שלו. מטרתו של פרויקט הסיום לאפשר את החיבור בין הידע הנרכש בתכנית לבין העיסוק בשדה.
תנאי סיום הלימודים בתכנית:
מסלול א': מסלול עם עבודת גמר מחקרית (תזה) – 32 שעות שבועיות סמסטריאליות ועבודת גמר מחקרית-תזה המהווה 40% מהציון הסופי לתואר. מסלול זה מיועד לתלמידים שיסיימו את לימודי שנה א' בתכנית בהצטיינות יתרה, ואשר יקבלו את אישור ועדת התואר השני.
מסלול ב': מסלול ללא עבודת גמר מחקרית (ללא תזה) – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות ופרויקט סיום המהווה 25% מהציון הסופי לתואר.
בסיום הלימודים ולאחר מילוי כל הדרישות יוענק התואר מוסמך האוניברסיטה במדעי החברה (MA) בתכנית הבינתחומית בהתפתחות הילד.
תכנית לימודי דוקטורט בינתחומי בהתפתחות הילד
ראש התכנית: דוקטור אפרת שר-צנזור
מטרת התכנית
מטרת התכנית הינה להעניק הכשרה מחקרית מתקדמת ברמת דוקטורט לאנשי מקצוע העובדים בתחום התפתחות הילד, כגון מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, אנשי חינוך בגיל הרך, עובדים סוציאליים ואחיות, המעוניינים להעמיק במחקר שיחודו נקודת מבט בינתחומית המשלבת את תחום הדעת של מקצועם ואת תחום הידע המחקרי של מדעי ההתפתחות.
עבודות הדוקטורט משלבות אספקטים רגשיים-חברתיים בהתפתחותם של ילדים, שהינם תחום המומחיות של מורי התכנית, יחד עם אספקטים המבוססים על תחומי הדעת של מקצועות הבריאות והחינוך. לצורך כך, אנו מעודדים את התלמידים לגייס מנחה נוסף ממקצוע האם שלהם.
תכנית הלימודים
בתכנית הלימודים מתקיימים שני מסלולים:
א. מסלול רגיל
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
א. מסלול רגיל
תנאי קבלה ודרישות עיקריות:
- תואר "מוסמך" עם עבודת גמר מחקרית (תזה) בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ציון ממוצע של 85 לפחות בתואר הראשון.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת הגמר המחקרית.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה עבודת הגמר המחקרית.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מסגל התכנית להתפתחות הילד המוכן להנחות את המועמד/ת בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד/ת לגבי המחקר המוצע, מאושרת על ידי המנחה המיועד. ההצהרה תהיה בהיקף של עד 5 עמודים (לא כולל הסימוכין) במבנה של: מבוא (רקע, שאלות/השערות המחקר), שיטה, חשיבות וחדשנות המחקר, ועדת אתיקה, סימוכין
- אישור הוועדה ללימודי תואר שלישי
תכנית הלימודים
א. התכנית מעניקה תואר "דוקטור לפילוסופיה".
ב. פרק הזמן המוקצה להשלמת מכסת הלימודים לתואר שלישי ולביצוע המחקר הוא ארבע שנים.
ג. היקף הקורסים הנלמדים בתוכנית הינו עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
ד. המנחה רשאי להטיל על התלמיד חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
ה. התלמיד לא יוכל למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט בטרם סיים את מלוא שעות הלימוד הנדרשות ממנו.
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי קבלה למסלול לימודי מחקר מקדים:
- תואר "מוסמך" בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ללא עבודת גמר מחקרית, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל, בציון משוקלל של 90 לפחות.
מבנה הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים
- משך הלימודים הינו שנה אחת בלבד.
- במהלך לימודיו יידרש התלמיד להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית.
- סיום הלימודים במסלול המחקר המקדים אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.
ג.תכנית הלימודים למועמדים בעלי תואר שני מחוג אחר
מועמדים בעלי תואר שני שאינם בוגרי התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד, יתבקשו טרום רישומם ללימודי תואר שלישי, ללמוד את הקורסים הבאים מהתוכנית לתואר שני:
- מתודולוגיה מחקרית בהתפתחות הילד (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- תצפית ילד, דיאדה וטריאדה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- הכרת הכלים זמינות רגשית והשלמה עם האבחנה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
MA IN CHILD DEVELOPMENT
The Herta and Paul Amir Faculty of Social Sciences
Center for the Study of Child Development
Head of Program: Prof. Tirtsa Joels
Academic Coordinator: Dr. Efrat Sher-Censor
The Program:
The International MA Program in Child Development was established with the goal of improving the lives of children around the world. It is designed to prepare the next generation of international experts who will focus on pressing questions regarding the nature of child development and how it applies to the lives of children and their families. This unique program equips professionals with the knowledge and skills that are necessary when returning to their home countries to affect and influence the well-being of children and their families.
Admission Requirements:
Accredited BA in relevant academic disciplines related to social services for children: social work, occupational therapy, speech and language pathology, physical therapy, medicine, nursing, early childhood education, psychology and law.
Copy of diploma and transcript.
A minimum of 3.0 GPA, 80% or equivalent.
At least three years of experience working with children and families. Preference will be given to individuals who already demonstrate experience in leadership positions in their respective fields.
English test scores might be required if native language is not English or candidates have not previously studied at an institution of higher education where the language of instruction is English. In such events we will consider each candidate on an individual basis, also based on further evidence attesting to mastery of the English language.
Three letters of recommendation from university faculty members and/or senior professionals in the field.
Statement of Purpose (500 words).
Personal History Statement (500 words).
Copy of valid passport.
Medical forms.
Courses:
Courses are subject to change. Please see program website for the most up to date curriculum.
Fall semester
Caregiver –Child Relationships in early life: Their Importance for Development 2 Hours
Human Development Across the life span 2 Hours
Parenting and Attachment 2 Hours
Statistics for Developmental Sciences 2 Hours
Selected Issues in Child Development Research 2 Hours Developmental Science A 2 Hours
Final Project Seminar A 2 Hours
Field work seminar A 2 Hours
Emotional Development Aspects in Parent Child Relationship 2 Hours
Psychological Intervention: History, Theory, and Applications in Early Childhood A 2 Hours
Advanced Research Seminar A 2 Hours
Spring Semester
Cognitive & Language Development and Emerging Literacy 2 Hours
At-risk Children and Youth: Fostering Resilience 2 Hours
Children with special needs 2 Hours
Selected Issues in Child Development Methodology 2 Hours
Psychological Intervention: History, Theory, and Applications in Early Childhood B 2 Hours
Sleep and development : Biological processes and caregiving contexts 2 Hours
Developmental Psychopathology: Internal & External Risk Factors 2 Hours
Observation and Evaluation Methods 2 Hours
Final Project Seminar (B)(2 Hours
Courses are subject to change. Please see program website for the most up to date curriculum.
Program Duration:
The duration of the program is one academic year, spread over three semesters, from October to the end of July. All coursework for the program should be completed during the first two semesters, while the third semester is dedicated to supervised independent projects.
Evaluation:
The final grade will be assessed as follows
Course grades – 75%
Final project – 25%
Diploma:
Master of Arts in Child Development
Further information regarding the program:
Administrative Coordinator: Ms. Orly Dubnov
E-mail: odubnov@univ.haifa.ac.il
Administrative Assistant: Ms. Lilach Earon
E-mail: officeintchilddev@psy.haifa.ac.il
Tel: 04-8249701, 04-8249074
Program Website: http://psy.haifa.ac.il/~intchilddev