227 ביולוגיה ימית
חוג לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה במדעים .M.Sc
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור תמר לוטן
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אילנה ברמן-פרנק, פרופסור מיכאל קרום (אמריטוס), פרופסור ברוך רינקביץ (אמריטוס).
פרופסור חבר: פרופסור דן צ׳רנוב, פרופסור תמר לוטן, פרופסור סמדר בן-טבו דה-לאון, פרופסור טלי מס, פרופסור גיל רילוב.
מרצה בכיר: דוקטור לאורה שטיינדלר, דוקטור דניאל שר, דוקטור טל לוצאטו-כנען.
מזכירות החוג
עוזרת מינהלית לראש החוג: גברת ענת אוברלנדר
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳, בין השעות 12.00-10.00
טלפון: 04-8288794
פקס: 04-8288267
דואר אלקטרוני: marbio@univ.haifa.ac.il
כתובת החוג באינטרנט: http://marsci.haifa.ac.il/marbioפ
הלימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה במדעים(M.Sc)
מבוא
האוקיאנוסים והימים מכסים כ-70% מפני כדור הארץ ושוקקים חיים: אצות מיקרוסקופיות מהוות בסיס למערכות אקולוגיות מורכבות – מפלנקטון ואלמוגים ועד לוויתנים. בשנים האחרונות עולה הצורך בהכשרת דור חדש של מדענים שיוכלו להנחות קבלת החלטות מדיניות ובין-לאומיות לשימוש במשאבי הים מחד גיסא ולשימורם מאידך. תלמידי החוג לביולוגיה ימית ישלבו מחקר מעמיק בביולוגיה ימית ברובד המולקולארי, הביוכימי, הפיזיולוגי והאקולוגי עם התמחות רב תחומית החובקת את מדעי הים, מתוך מטרה להיות מנהיגי העתיד בתחום הימי.
תנאי קבלה
- לחוג יוכלו להתקבל בוגרי תואר ראשון במדעים (B.Sc) בביולוגיה, במדעי הים, או במדעים הקשורים לתחומים אלה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ (ייתכן ויידרשו לימודי השלמה). דרישות הקדם לחוג הינן ברמת ידע של בוגר תואר ראשון בביולוגיה. הידע הנדרש הוא בתחומים הבאים: ביוכימיה, פיזיולוגיה, אקולוגיה, ביולוגיה מולקולרית, אנגלית, מחשב.
- ציון סופי משוקלל 85 לפחות בכל אחד מהחוגים הנלמדים לתואר ראשון.
- לצורך קבלה לחוג על המועמד להגיש קורות חיים, מכתב הצהרת כוונות, גיליון ציונים רשמי.
- מועמד מתאים יוזמן לראיון אישי.
- במהלך הסמסטר הראשון ללימודיו יידרש התלמיד להתקשר עם מנחה פוטנציאלי (חבר סגל בחוג) ולסכם על נושא המחקר. הודעת המנחה על נכונותו להנחות את הסטודנט בעבודת התיזה שלו עד תום הסמסטר הראשון ללימודים, תהווה תנאי להמשך הלימודים בחוג בסמסטר השני.
- מועמדים בוגרי תואר ראשון במקצועות אחרים, שקיבלו ציון נמוך מ-85 אך גבוה מ-80 בלימודי התואר הראשון, או שחסרים להם חלקים מהידע הנדרש, יוכלו להתקבל ללימודים בחוג במעמד “על תנאי״ על פי החלטת הוועדה החוגית ללימודי התואר השני, בתנאי שישלימו את הידע החסר עד סוף שנת הלימודים הראשונה. הוועדה החוגית ללימודי תואר שני תקבע את תוכנית ההשלמה לכל סטודנט בהתאם לרקע האקדמי שלו ולדרישות המחקר. סיום לימודי ההשלמה בציון ממוצע 85 ומעלה יהווה תנאי להמשך הלימודים בחוג.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה־GRE. פרטים נוספים על מבחן GRE ניתן למצוא בתקנון לימודי תואר שני ובקישור: http://www.ets.org/gre/
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה כתנאי קבלה.
משך הלימודים
הלימודים בחוג נפרסים על פני שתי שנות לימוד (לא כולל לימודי השלמות) במשך חמישה ימי לימוד בשבוע. מרבית קורסי החובה יתקיימו במשך שנת הלימודים הראשונה וירוכזו במידת האפשר בשלושה ימי לימוד בשבוע. במהלך השנה הראשונה הסטודנטים ישתתפו בהפלגה לימודית. הפלגה זו תשמש סדנא למספר קורסים והנתונים שיאספו בה יעובדו במסגרתם. כתנאי ליציאה לסיורים הלימודיים ולהפלגה הלימודית, המהווים חלק מחובות קורסי החובה, נדרשים התלמידים למלא הצהרה רפואית המודיעה על כך שהם כשירים מבחינה רפואית לצאת לסיורים.
מבנה הלימודים
הלימודים הם במסלול א׳ בלבד, הכולל מחקר וכתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
תכנית הלימודים כוללת:
היקף הלימודים בתוכנית הינו 32 שעות שבועיות סמסטריאליות על פי הפירוט הבא:
קורסי ליבה (חובה) בהיקף של 20 שעות שבועיות סמסטריאליות.
קורסי עומק (בחירת חובה) בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות, מתוך רשימה סגורה המכילה קורסים המועברים בחוג לביולוגיה ימית, חוגים נוספים באוניברסיטת חיפה וקורסים הניתנים במכון הבין-אוניברסיטאי באילת.
קורסי בחירה כללים (בחירה חופשית) בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות, בתיאום עם המנחה ויושב ראש ועדה חוגית.
הערה: קורסי החוג (כולל קורסי חובה) עשויים להינתן באנגלית ללא התראה מוקדמת.
הציון הסופי יורכב כדלקמן:
30% – ציוני הקורסים, כולל עבודה סמינריונית אחת
40% – עבודת הגמר המחקרית (תזה)
30% – בחינת הגנה על התיזה (הבחינה תיערך בעל-פה)
תקנון חוגי מלא ניתן למצוא באתר החוג:
הלימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה (Ph.D)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופסור תמר לוטן
מטרת הלימודים לתואר דוקטור בתחום הביולוגיה ימית הוא לעודד ולקדם את המחקר בתחום מדעי הים ואוקינואוגרפיה ימית. תוצאות המחקרים השונים שיתבצעו במסגרת החוג יפורסמו בבמות החשובות ביותר של כתבי עת מקצועיים בינלאומיים. המסלול יאפשר לסטודנטים מצוינים לבצע את מחקרם בחוג המאגד מגוון של דיסציפלינות בתחום הביולוגיה הימית.
תנאי קבלה ללימודי דוקטורט בחוג:
- בעלי תואר מוסמך (.MSc או תואר מקביל) במסלול עם כתיבת תזה בתחומים הבאים: בביולוגיה ימית, אוקיאנוגרפיה ביולוגית, או במדעים הקשורים לתחומים אלה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל. כמו כן רשאים להגיש מועמדות בעלי תואר 'מוסמך' מתחומים נוספים, בתנאי שהם עומדים בתנאי הקבלה. הללו יהיו מחויבים בלימודי השלמה לפי החלטת הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי.
- ציון כללי ממוצע של 90 לפחות בתואר 'מוסמך', כאשר הציון על עבודת התיזה הוא 90 לפחות (טוב מאוד). תתכן החרגה במקרים מיוחדים ע"פ החלטת הועדה החוגית ובאישור ראש החוג ובלבד שיעמדו בתנאי הקבלה המינימליים כמפורט בתקנון לימודי תואר שלישי. תלמידים שבידם עותק של מאמר שהתפרסם ממחקר המוסמך שלהם או כתב-יד שנשלח לפרסום בכתב-עת מדעי בינלאומי יזכו לעדיפות.
מהלך הלימודים במסלול לדוקטורט:
משך תכנית המחקר והלימודים הוא ארבע שנים. לקבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" ידרשו התלמידים למלא את התנאים הבאים:
- מציאת מנחה למחקר: קבלה למסלול דוקטורט תלויה בהודעה כתובה של המנחה על נכונותו להנחות את הסטודנט ולדאוג לצרכי המחקר שלו. יש להקשר עם מנחה פוטנציאלי אחד לפחות, שהינו חבר סגל בדרגת מרצה בכיר ומעלה באוניברסיטת חיפה. יש לספק מסמך זה כחלק מרשימת המסמכים הנדרשת בעת הגשת המועמדות. ערכת ההרשמה תועבר למועמד על ידי מזכירות החוג.
- קביעת נושא המחקר: על הסטודנט להגיש לוועדת הדוקטורט החוגית תקציר של תכנית המחקר (הצהרת כוונות) שיכלול הצגה של שאלת המחקר העיקרית ושל שיטות המחקר העומדות לרשותו לפתרונה כולל רשימת ספרות (ראה ערכת הרשמה).
- קורסים וסמינריונים: במהלך לימודי הדוקטורט יחויב כל תלמיד בלימודי החובה בהיקף של 12 שש"ס, מתוכם 2 שש"ס במסגרת סמינר דוקטורנטים. יתרת הקורסים ייבחרו מרשימת הקורסים המוצעת ע"י החוג בתאום עם המנחה הישיר ובהתאם לתחום המחקר. במקרים מסוימים הסטודנט יוכל ללמוד קורס באוניברסיטה אחרת או קורס מקצועי באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי והדיקן ללימודים מתקדמים. תלמיד אשר לא למד קורס כתיבה מדעית או לא פרסם מחקר בכתב עת בינלאומי במהלך אחד מהתארים הקודמים יחויב לקחת את הקורס. במידת הצורך יחויבו התלמידים בלימודי השלמה (מעבר למספר השש"ס הנדרשים להשלמת התואר) שיקבעו על ידי הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי של החוג על פי המלצות המנחה הישיר, זאת על פי תחום המחקר ולימודיהם הקודמים. על פי תקנון הלימודים האוניברסיטאי ניתן ללמוד במסגרת התואר השלישי קורסים בהיקף שלא יעלה על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות ולא יותר מארבעה קורסים.
- השתתפות חובה בסמינריון החוגי ובסמינר הבית ספרי לכול אורך לימודיו, בו מתארחים מרצים מאוניברסיטאות אחרות בארץ ובחו"ל. כמו כן על הסטודנט להשתתף בסמינרי הגנה על התיזה של סטודנטים מהמחלקה לביולוגיה ימית. חובת ההשתתפות היא ב 80% מההרצאות.
וועדה מלווה:
על פי שיקולי המנחה ובהמלצת ועדת ההוראה לדוקטורט תמונה וועדה מלווה לכל דוקטורנט עם הגשת הצעת המחקר. הוועדה המלווה תורכב משלושה חברים לפחות:
- מנחה אחד או יותר אשר נתנו הסכמתם להנחות את התלמיד. המנחה/ים יהיה איש סגל באוניברסיטת חיפה בעל מינוי רגיל במסלול א' מדרגת מרצה בכיר ומעלה, בהיקף של חצי משרה לפחות בחוג.
- חבר סגל אקדמי הרשאי להנחות תלמידי מחקר, מבין חברי הסגל המכהנים באוניברסיטת חיפה, אשר נחשב כמומחה בתחום המחקר של עבודת הדוקטור או בתחומים קרובים.
- חבר סגל אקדמי, הרשאי להנחות תלמידי מחקר, מחוץ לאוניברסיטת חיפה, אשר נחשב כמומחה בתחום המחקר של עבודת הדוקטור או בתחומים קרובים.
במידה ויעלה הצורך למנות מי שאינו עומד בקריטריונים – ניתן יהיה לפנות אל הוועדה החוגית ואל הדיקן ללימודים מתקדמים לקבלת אישורם.
המנחה ישמש כיו"ר הוועדה המלווה. כאשר תלמיד המחקר מונחה על ידי יותר ממנחה אחד, המנחים יחליטו ביניהם מי מהם ישמש כיו"ר הוועדה המלווה. הועדה תיפגש עם הסטודנט לפחות פעם בשנה במהלך הדוקטורט: במשך המחקר וכחצי שנה לפני הגשת עבודת הדוקטורט, בפגישה זו הועדה תחליט אם הסטודנט יכול להגיש את עבודת הדוקטורט ותסכם את המלצתה בכתב.
תכנית המחקר:
שלב א': שנת המחקר הראשונה בו נמצא התלמיד במעמד של תלמידי מחקר שלב א'. בסיומה של שנה זו יגיש הסטודנט את התוכנית המפורטת למחקר. חשוב להדגיש: בין אם התלמיד התקבל בתחילת הסמסטר או במהלכו, עליו להגיש את הצעת המחקר בדיוק שנה אחת מתחילת הסמסטר ולא מתחילת לימודיו. עם הגשת הצעת המחקר ולא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה, תמנה הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי את הוועדה המלווה לכל דוקטורנט על בסיס המלצת המנחה. הצעת המחקר תיבדק על-ידי הוועדה המלווה והמנחה שלו ותאושר על ידם. על הסטודנט להיבחן על הצעת המחקר שלו בפורום המנחים והועדה המלווה. לאחר אישור הועדה המלווה יעבור הסטודנט למעמד של תלמידי מחקר שלב ב'.
ביצוע המחקר ודו"ח התקדמות:
כל תלמיד לתואר שלישי חייב להגיש לוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי דו"ח התקדמות שנתי מאושר על ידי המנחה/ים בראשית כל שנת לימודים. עותק מן הדו"ח יישלח אל הרשות ללימודים מתקדמים ולוועדה המלווה.
שיפוט עבודת המחקר:
עם סיומו, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
- דוקטורט פרסומים: צריך לכלול 3 פרסומים לפחות, בסטאטוס של הגשה בהתאם לתקנון של הרשות ללימודים מתקדמים.
- חיבור רגיל: במקרה כזה לא יכלול החיבור יותר ממאה ועשרים עמודים (לא כולל נספחים).
כחלק מהדרישות לקבלת דוקטורט, ובמהלך תהליך השיפוט, על הסטודנט להציג את עבודתו בהרצאה בפורום הסמינר החוגי.
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט ע"י הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
לימודים במסלול ישיר לדוקטורט:
מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים, שיש ברצונם להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה עיקריים:
- ציון ממוצע 90 לפחות בלימודי התואר הראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע מאושרת על ידי המנחה.
המעבר למסלול ישיר לסטודנטים הנמצאים כבר בתוכנית לתואר שני יתבצע בסוף השנה הראשונה של לימודי המוסמך בשני תנאים:
- שהתלמיד השלים קורסים בהיקף של 16 שש"ס לפחות וסיים בציון משוקלל של לפחות 90
- שהראה יכולות במחקר ניסויי העומדות בקריטריונים של סטודנט מחקר מצטיין
מבנה הלימודים:
עם אישור הצעת המחקר ועמידה בכל החובות המפורטות לסטודנט במסלול הרגיל כולל השלמת סה"כ 32 שש"ס ולמידת כל קורסי החובה של החוג, יעבור התלמיד למעמד של דוקטורנט שלב ב' ויחולו עליו חובות הלימוד כמפורט לעיל (שאר הפרטים בהקשר למסלול זה ניתן לראות בתקנון לימודים מתקדמים).
Regulations of the Master's Studies in the Department of Marine Biology
Characterization of the department: Research and teaching in the Department of Marine Biology focus on understanding the processes of life in the sea and in aquatic environments on different levels: from understanding the molecular, biochemical and physiological mechanisms occurring on the level of the cell and the organism, to comprehensive research of processes in populations and the interaction of the individual and the populations with the marine environment. The studies proposed in the department include experimental works at sea and in the laboratory, theoretical works based on analytical, statistical and computational tools, use of advanced technologies and molecular, optical and acoustic tools, remote sensing and GIS systems and works including a multidisciplinary incorporation of approaches.
Language of the studies: The official language of the studies in the department is English. Proficiency in English at a level appropriate for advanced studies is a requirement for admission to the department. The "Research Students Forum" course, the departmental seminar and doctoral lectures will all be delivered in English. The other courses will be delivered in English or Hebrew according to the lecturer's decision. If a non-Hebrew-speaking student is present in the course, the course will be taught in English.
Master's studies in the Department of Marine Biology
Admission requirements for master's studies in the department: The admission requirement for master's studies in the department is an average of at least 85 in a bachelor's degree in life sciences from an accredited university or college in Israel or abroad. A student who holds a bachelor's degree in a field other than life sciences will be required to complete complementary studies as the head of the department or a Departmental Admissions Committee appointed by the head of the department will determine. In special cases, a full year of complementary studies will be required, in which the student will be required to attain a minimal average grade of 85 as a prerequisite for admission to the department. In any case, the complementary studies courses will not be included in the reckoning of the credit points required for the degree. Students whose average from their bachelor's degree studies is lower than 85 but is at least 80 may be granted "probationary" admission with the approval of the chairman of the Departmental Teaching Committee. Such a student will be required to complete the first semester of the studies with an average grade of at least 85 as a requirement for their continued studies in the department.
Exceptions Committee for admission to the department: Students whose average is lower than 80 and higher than 76 may be admitted to the department in a "probationary" status with the approval of an Exceptions Committee, which includes the potential instructor, another researcher from the department and the chairman of the Teaching Committee (or the head of the department, if the chairman of the Teaching Committee is the potential instructor). The requirements for a student's admission through the Exceptions Committee are as follows:
- The student has an instructor from the department (a half-time position, or higher, in the department) who is willing to admit them to master's studies.
- The student has done research experience in the potential instructor's laboratory for at least 40 hours (paid hourly), during which the potential instructor could gain the impression that the student was suitable for master's studies.
- The student will undergo an oral examination by the Exceptions Committee, which will include general background in life sciences and a reading of two research articles, according to the choice of the committee together with the potential instructor.
- The instructor will write a reasoned application letter in which he states that he is aware that the student is being admitted in an exceptional status and that the student must attain an average of 85 in the first semester's studies as a requirement for his/her continued studies in the department.
A student admitted through the Exceptions Committee is considered the same as any other "probationary" student, including scholarships from the department and the instructor's obligation to pay an increment.
Mandatory studies: The scope of the studies for the master's degree – 32 semester hours and the scope of the studies for the doctor's degree – 12 semester hours, of which at least 2 semester hours are in advanced seminars.
Departmental seminar: The departmental seminar is a platform for researchers from the department and from outside the department to present their current studies, and where the department's doctoral students defend their theses. The department ascribes great importance to the participation of all its students in the departmental seminar. The hearing of lectures, the presentation of questions and the raising of ideas at the end of the lecture contribute greatly both to the lecturer and to the development of creative and critical scientific thinking among the students. Participation in the seminar is mandatory for master's and doctoral students. A passing grade in the departmental seminar course will be awarded based on minimal presence in 80% of the seminars for two years (other than absence for legitimate reasons such as army reserve duty or an illness). A student living in Eilat and doing their thesis at the Interuniversity Institute is required to participate in the institute's weekly seminar in Eilat and to present a certificate of attendance in 80% of the seminars.
Master's seminar: The master's degree students present their thesis to the entire department as part of the defense of their thesis in a master's seminar. Participation in the master's seminar is mandatory for master's and doctoral students and absence is permitted only with the advance approval of the course coordinator or on presenting a sick note / certificate of army reserve duty. A student living in Eilat and doing their thesis at the Interuniversity Institute is required to deliver their master's lecture in Haifa. A master's degree or doctoral student who works in Eilat most of the time may participate in the seminar via Skype or videoconferencing or in any form of remote learning. The department encourages its students to present their master's thesis in English, but permits presentation in Hebrew with the approval of the Teaching Committee's chairman and the thesis instructor.
Selection of an instructor: Each student must have at least one instructor (but no more than two) out of the department's academic faculty members. The maximal number of instructors permitted is three, including extra-departmental instructors.
Students who have enrolled to the department, have met with the department's researchers and have not yet selected an instructor for the degree are required to conduct a rotation between three laboratories at the start of the first academic year. The student is required to work at least 50 hours in each laboratory during their month of rotation. Obtaining a living scholarship from the department is contingent on the submission of an approved rotation plan to the department's secretary office. The student may terminate the rotation at any time if they have selected a master's instructor and the instructor has agreed to admit them. If a student does not find an instructor at the end of the rotation, their studies in the department will be terminated. If the student fails to meet the terms of the rotation (50 hours per month), they will be asked to return the scholarship.
Selection of the thesis topic will be made with the approval of the instructor/s, in observance of the thesis's compatibility with the department's requirements. The thesis must be based on one or more of the following types of research: experimentation, observation, data analysis and theoretical research (models). A scope of work completable within only two years, including writing, must be observed. In exceptional cases, extension of the studies' duration by over two years will be contingent on the approval of the head of the department and the faculty secretary office after a written application is submitted providing reasons for the need for the extension.
Research proposal: By the end of the first academic year, the student will submit a research proposal at a scope of up to 5 pages, which will be written in English. The proposal will include a literary background, purposes, methods, initial results, the importance of the research and literature (the list of literature is not included in the page count). After the proposal has been submitted, an "Adjudication Committee" will be convened, whose members will comprise the instructor/s, the student and two or three other faculty members. The student will present to the committee the research question, their work plan, including an overview of the literary background, the planned research plan and the expected thesis's scientific contribution. The committee will ask the student clarification questions and will examine the proposed research's compatibility with the criteria for a master's thesis in the department, both in its scientific-academic aspects and in its logistical aspects (such as the time required for its completion, the availability of funding and equipment, the prospects of success, and so forth). The committee is authorized to approve the research proposal, reject it or require that modifications be made to it. The committee's approval will be required as a condition for the student's continued work. In the event that the committee requires that modifications be made to the research plan, the student will be required to submit an amended research proposal (2-5 pages) to the committee within a month. The committee will decide whether to accept or reject the amended proposal within two weeks of the day of its submission. In the event that a student's amended research proposal is rejected, a committee comprising the student's instructor, the head of the department and the chairman of the Teaching Committee will be convened and will discuss the student's continued studies in the department.
Writing of the final thesis and preparation for the master's final examination: The scope of the final thesis will not exceed 60 printed pages including diagrams and tables, but not including a bibliography and appendices. The text will be printed in accordance with the guidelines of the Graduate Studies Authority. The language of the paper: English. A summary in Hebrew will be attached to the thesis. The body of the thesis will usually be drafted in the following order: scientific background, purposes of the thesis, methods, results, discussion and conclusions. If the student published an article or prepared an article for publication, they may add the article as a chapter of their thesis.
Certification by the instructor/s that the written final thesis is eligible for submission is a requirement for the start of the preparations for the final examination. After obtaining the certification, the student must apply to the Graduate Studies Authority to have the thesis paper undergo a formal-technical review before it is submitted for adjudication to the department's secretary office. The student must also apply to the school's secretary office to obtain written certification of the completion of all their academic and administrative obligations. After obtaining the required certifications, the student will apply to the head of the department in a request to appoint the panel of examiners and to schedule a date for the final lecture and the examination. The panel of examiners will include the instructor/s and two other examiners, who will receive a copy of the written thesis. The names of the examiners will be provided to the student on the day of the examination.
The final lecture and the final examination: The final lecture and the examination will be held consecutively on the same day. The lecture will be open to the public and participation in it is mandatory for master's and doctoral students in the department (master's seminar). One week before the lecture, the student will send the summary of the thesis to the department's members and students. The lecture must be around 45 minutes long, at the end of which a discussion will be held during which the student will answer questions from those in attendance. The final examination will begin immediately after the lecture. The first part of the examination will focus on questions related to the written final thesis. The examination's second part will include general questions on topics pertaining to the department, which are not necessarily related to the topic of the thesis. The general grade for the master's studies will be awarded based on the weighted grade of the courses (30%), the grade of the final thesis (40%) and the grade of the master's examination (30%). The panel of examiners may deviate from the final weighted grade by 3 points in either direction. The minimum grades requirement for eligibility for a degree from the faculty are: minimum grade in each course of the master's studies – 65; minimal grade in the final examination – 70; minimal grade in the final thesis – 70; final minimal average for obtaining the degree – 76.
The examination's committee has the authority to require that amendments be made to the written thesis. After the making of the amendments, if any have been required, the student will provide the head of the department with a report specifying the modifications made, as well as with a letter from the instructor/s certifying the completion of the final thesis as required in the examination. The student will then submit to the head of the department three bound copies of the final thesis, as well as a copy on digital media (such as a CD / thumb drive). One copy will be added to the final theses and doctorates library at the department's secretary office, and the other will be delivered for safekeeping at the university's library. The delivery of the copy to the department's secretary office and the sending of a Form of Deposit of Master's Theses to the Graduate Studies Authority will be deemed as the date of completion of the master's studies.