290 סיעוד
החוג לסיעוד על שם שריל ספנסר
חוג לימודים לתואר בוגר האוניברסיטה (B.S.N) במדעי הסיעוד (חד־חוגי, ארבע־שנתי)
חוג לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור תמר שוחט
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור ענת דרך זהבי, פרופסור דורית פוד, פרופסור מיכל גרנות, פרופסור יורם גדרון, פרופסור דפנה בירנבוים כרמלי, פרופסור תמר שוחט
פרופסור חבר: , פרופסור הדס גולדבלט, פרופסור אפרת דגן, פרופסור אנה זיסברג, פרופסור שריל זלוטניק, פרופסור אפרת שדמי, פרופסור דניאל שפרלינג.
מרצה בכיר: דוקטור מעין אגמון, דוקטור רועי טרייסטר, דוקטור עינב סרולוביץ
מרצה: דוקטור נדיה גולפנשטיין,.
מרצה דרגת מורה: גב' ענבל פרן-פרח (מסלול נלווה)
מרצה דרגת מרצה נלווה (מומחה): גב' ריקי כהן
מורים מן החוץ ועמיתי הוראה: , דוקטור ואלרי איסק, דוקטור חדוה אייל, גברת יעל ארנוב, דוקטור אסתי בהט, גברת מלי בן אדיבה, גברת חן ברקוביץ, דוקטור עלי ג'אברין, גברת ראיפה ג׳אברין, דוקטור חגית גולדנשטיין, דוקטור מרים דוד, דוקטור גל הדרי, דוקטור איריס הלר, גברת מיכל הרשלר, גברת נוגה ויזל, גברת דלית וילהלם, דוקטור קרן ויידנפלד, גברת נאוה זוארץ, גברת דפנה זונטג, מר יגאל זלאטקין, מר שרון זיו, דוקטור אייל זכריה, דוקטור יהודית חסידה, דוקטור ודים יגאל, גברת לבנה יעקובסון, דוקטור מרינה לאוננקו, גברת ענת לדר, דוקטור עולא מזבר-סאדר, דוקטור ריאן נוסייבה, דוקטור היא נחלה, פרופסור סמי ניטצקי, דוקטור לילא נסאר, דוקטור רזאן סאכר, דוקטור אתי סממה, דוקטור ג׳ודת עיד, פרופסור איתן פאר, דוקטור ניר פייביש, גברת מירי פלג, דוקטור גילי פלג, דוקטור מאיה פלד רז, גברת מרים קליין, גברת ויקטוריה צ׳רניאק, גברת קרול רביד, דוקטור יוסי רימר, מר מיכאל רישין, דוקטור שרית רשקוביץ, דוקטור שרה שחף, גברת איה שפאץ, דוקטור אלכס שפלר, דוקטור ולדימיר שפירא, גברת מיכל תאני.
מזכירות החוג
בניין הרווחה והבריאות, קומה 3. פקס: 04-8288017
שעות הקבלה במזכירות החוג: ימים א׳-ה׳, בין השעות: 13:00-10:00
עוזרת מנהלית לראש החוג: גברת דבי מישור
טלפון חיצוני: 04-8288004, פנימי: 58004
דואר אלקטרוני dmishor@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכנית תואר ראשון: גברת ליאת גברון
טלפון חיצוני: 04-8240811, פנימי 52811
דואר אלקטרוני: lgavron@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכנית הסבת אקדמאים ותכנית עתודאים לסיעוד: גברת יעל גולן
טלפון חיצוני: 04-8249136, פנימי: 53136
דואר אלקטרוני: ysiri@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר שני גברת מריה אנטונלי
טלפון חיצוני: 04-8288016 , פנימי: 58016
דואר אלקטרוני mlvovsky@univ.haifa.ac.il
מרכזת לימודים קליניים ביחידה הקלינית: גברת חיה בן נחום
טלפון חיצוני: 04-8288021, פנימי: 58021
דואר אלקטרוני hayaben@univ.haifa.ac.il
מזכירת לימודים קליניים ביחידה הקלינית : גברת אורית רויטמן
טלפון חיצוני: 04-8288733, פנימי: 58733
דואר אלקטרוני: oroitman@univ.haifa.ac.il
מרכזת סימולציות ביחידה הקלינית: טרם נקבע
טלפון חיצוני: 04-8288459, פנימי: 58459
דואר אלקטרוני: טרם נקבע
סגל היחידה ללימודים קליניים
ראש היחידה ללימודים קליניים: גברת דלית וילהלם
מתאמות לימודים קליניים: גברת מלי בן אדיבה, גברת נאוה זוארץ, גברת נוגה ויזל, גברת ראיפה ג'אברין, גברת למיס עואודה
טכנו-פדגוגית: גב' ענבל מנור לבון
מתאמי הוראה מקוונת: גברת איה שפאץ, גברת ריקי כהן, מר מיכאל מרגולין
אחראית סימולציות אנושיות: גברת מירי פלג
מרכזת לימודים קליניים: גברת חיה בן נחום
מזכירת לימודים קליניים: גברת אורית רויטמן
מרכזת הסימולציות: טרם נקבע
לימודים בינלאומיים–
ראש תכנית : פרופ' יורם גדרון
מרכזת התכנית: גברת אורית רויטמן
אתר החוג באינטרנט: https://hw.haifa.ac.il/nursing-home
הלימודים לתואר ראשון
בוגר במדעי הסיעוד B.S.N
תכנית הלימודים לתואר ראשון בחוג לסיעוד מקנה ידע אקדמי ומקצועי בתחום הסיעוד ומכשירה אחיות ואחים מוסמכים. בוגרי התכנית רוכשים כישורים לעסוק בתפקידי סיעוד מגוונים במערכת הבריאות של המאה ה־21.
יעדי התכנית:
להכשיר למתן טיפול ישיר ולתמיכה בלקוח ובמשפחתו.
לפתח מיומנויות מחקר, חשיבה ביקורתית, למידה עצמית, קבלת החלטות קליניות ניהוליות הנחוצות למתן טיפול מקצועי איכותי ובטוח.
לפתח חשיבה מערכתית והבנה כלכלית לגבי הקשר בין המטופלים לבין מערכות הבריאות שונות.
לעבוד בצוות רב־מקצועי כדי לקדם את מטרות המטופל והמערכת וכדי להוביל פרויקטים מקדמי בריאות.
לקדם את הבריאות של מטופלים ובני משפחה בכל רמות המנע; להדריך וליצור סביבה בריאה ברמת הפרט והמערכת.
תנאי קבלה
לחוג לסיעוד יתקבלו מועמדים – אשר יעמדו בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ובהתאם לתנאי הקבלה בחוג:
חתך הקבלה הנדרש על ידי החוג:
פסיכומטרי-570, סכם 1:3 600, רמת סיווג העברית (יעל) למי שנדרש – 120 (מעל 110 עם תנאי אוניברסיטאי), 8 יחידות מדעיות שנלמדו בבגרות (סהכ במקצועות כמו פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מתמטיקה, מדעי הרפואה או מדעי הבריאות) ומבחן התאמה חוגי. הזימון למבחן ההתאמה יישלח רק למועמדים שעומדים בכל שאר תנאי הקבלה (פסיכומטרי, סכם ויעל) .
מועמד שלא עבר את מבחן ההתאמה החוגי לא יוכל להתקבל גם אם עמד בתנאי הקבלה האחרים.
החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל מועמדים גם בהתבסס על ראיון אישי או קבוצתי עם ראש החוג/ראש תכנית הלימודים/חבר סגל בחוג; השתתפות בתכנית ליווי לסטודנט.
כמו כן, החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל את המועמדים בעלי הנתונים הטובים ביותר.
מועמדים שיתקבלו, ימלאו ויחתמו על הצהרת בריאות והיעדר עבר פלילי ויעבירו לחוג את הטופס.
מבנה תכנית הלימודים לתואר ראשון
בחוג לסיעוד ישנם מספר מסלולי לימוד לתואר ראשון, הכוללים:
תואר ראשון גנרי (4 שנתי)
תואר ראשון לבוגרי תארים קודמים -מסלול הסבה (נמשך 7 סמסטרים רצופים, כולל סמסטרי קיץ),
תואר ראשון למסלות פסגה- עתודאים לסיעוד- משך התכנית 3 שנים. * מותנה באישור פתיחת מחזור בתשפ"ב
מסלול השלמה לאחים ואחיות (אקדמיזציה, נמשך 3 שנים).
המידע בשנתון זה מתייחס לתוכנית הגנרית. מידע נוסף בנוגע למסלולים האחרים זמין באתר האינטרנט וניתן לפנות בשאלות למזכירות החוג.
משך הלימודים הינו ארבע שנים. התלמיד מחויב לתכנית הלימודים המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודיו בחוג, וכן לעדכונים אשר יתפרסמו לקראת מועד הרישום למערכת לפני תחילת שנת הלימודים ו/או במהלך שנות הלימוד.
תכנית הלימודים מורכבת מלימודים עיוניים, מלימודים קליניים ומלימודים קליניים מעשיים. התכנית הינה אינטגרטיבית ומכוונת להכשיר בוגר בעל יכולות אקדמיות ומקצועיות.
חטיבות הלימוד בתוכנית הליבה לתואר ראשון כוללות 4 חטיבות למידה:
א. חטיבת מדעי יסוד :
מדעי החברה: מערכת הבריאות בישראל : מדיניות, מדדי איכות ותוצאי בריאות, צמצום פערים ואי שוויון בבריאות מיגור גזענות, הדרה ואפליה במערכת הבריאות.
מדעי ההתנהגות: מבוא לפסיכולוגיה ופסיכולוגיה התנהגותית
חטיבת מדעי החיים: כימיה, ביוכימיה, אנטומיה, פיסיולוגיה, ביולוגיה של התא, מיקרוביולוגיה, אימונולוגיה, גנטיקה, פרמקולוגיה, פרמקולוגיה קלינית, פתולוגיה, תזונה קלינית, אפידמיולוגיה.
ב. חטיבת יסודות הסיעוד:
קבלת החלטות: תיאוריות במחקר, מודלים בקבלת החלטות קליניות, חשיבה קלינית, עשייה מבוססת ראיות, איכות, בטיחות וניהול סיכונים, חוק ומשפט, אתיקה
תקשורת בין אישית: מיומנויות תקשורת אפקטיבית, חמלה ואמפתיה תמיכה, ייעוץ והדרכה, (האדם) מטפל, מטופל: מטופל-שיתוף המטופלים בקבלת החלטות טיפוליות מטפל-התמודדות עם לחץ, שחיקה ומניעת אלימות
טיפול כוללני: עקרונות הסיעוד הקליני, בדיקות עזר ואבחון, כלי אומדן, מיומנויות קליניות והתערבויות טיפוליות
ניהול ומנהיגות: קידום בריאות, שיטות עבודה בסיעוד, עבודה בצוותים אינטגרטיביים, האחות כמנהלת טיפול, רצף תלות עצמאות בבריאות וחולי, מנהיגות והובלת שינוי. חדשנות טכנולוגית ומובילות דיגיטלית.
ג. חטיבת לימודים קליניים עיוניים והתנסויות קליניות מעשיות
הלימודים הקליניים העיוניים נקראים "קורסי בריאות וחולי" שכוללים את התחומים: חשיבה קלינית, המבוגר –שמרני 1 , המבוגר –כירורגי1, הילד והמתבגר, סיעוד הזקן, הנפש, האישה, המבוגר- שמרני 2, המבוגר -שמרני 2 , סוגיות בבריאות וחולי- מצבי חירום, אסון וטראומה, עזרה ראשונה.
התנסויות קליניות מעשיות-
הלימודים לתואר ראשון בחוג, בתכניות השונות – כוללות את 8 תחומים הבאים: קהילה, רפואה פנימית, כירורגיה, בריאות הנפש, בריאות האישה, ילדים, קידום בריאות בקהילה באוכלוסיות מוגדרות, רפואה דחופה ואימון מתקדם. התנסויות אלו מנוהלות על ידי אחים/יות שהם מדריכים קליניים מורשים .
קיימת חובת נוכחות של 100% בהתנסויות הקליניות המעשיות (סטודנטים שייעדרו מסיבה כלשהי מההתנסות יחוייבו להשלים את כל השעות החסרות).
הסטודנטים יתנסו במהלך הלימודים הקליניים המעשיים במוסדות בריאות שונים במרחק גיאוגרפי נרחב מנהריה ועד חדרה. ההתנסויות יתקיימו במשמרות בוקר (7:00-15:00) לעיתים במשמרות ערב (15:00-21:00)
ההתנסויות הקליניות המעשיות מתקיימות בתכנית הגנרית החל מסמסטר ב׳ של שנה ב׳ ועד תום שנה ד׳. ההתנסות תתקיים במהלך סמסטר א׳ וסמסטר ב׳, 3 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום. בסמסטר קיץ, 4 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום. ההתנסות בתכנית הסבת אקדמאים– מתחילה בסמסטר קיץ של שנה א. שאר ההתנסויות כמו בתכנית הגנרית.
- בסיום כל תקופת התנסות בתחום מסוים יעריך המדריך/ה את ההישגים והיכולות של הסטודנט/ית בנוכחות ובשיתוף הסטודנט/ית. ציון המעבר בהתנסות מותנה בהערכת מדריך, בביצוע הלומדות והסימולציות, בעמידה בדרישות מבחן ידע של החוג ובאישור סופי של היחידה ללימודים קליניים.
- בסיום כל התנסות י/תעריך הסטודנט/ית את המדריך והשדה כחלק מחובותיו
- חלק מימי ההתנסות הקלינית המעשית יהיו במתכונת של סימולציות מקוונות (מול מחשב) ואנושיות (עם שחקנים). שעות סימולציה הן חלק מכלל השעות הקליניות המחייבות בכל תחום קליני.
- הכנה להתנסויות הקליניות כוללת – לומדות הכנה מקוונות והשתתפות בימי הכנה
ד. חטיבת התנסות קלינית מתקדמת – אימון מתקדם (סטאז')
חטיבת התנסות קלינית זו מסכמת את תכנית לימודי הסיעוד. חטיבה זו תתבצע רק לאחר השלמת תכנית הלימודים המפורטת בחטיבות א', ב' ו- ג' לעיל. במהלך ההתנסות יתרגלו הלומדים טיפול כוללני, לרבות קבלת החלטות, חשיבה ביקורתית, ניהול טיפול בקבוצת מטופלים, ביצוע פעולות סיעוד ומיומנויות קליניות, ייעוץ והדרכה למטופל ומשפחתו ועבודה בצוות רב-מקצועי.
התנסות קלינית מתקדמת (נקראת אימון מתקדם) תתקיים בהשגחה ופיקוח מדריך קליני מורשה באשפוז או/ו בקהילה.
נהלים ודרישות לתואר ראשון
- חובות הסטודנטים
רמת העברית– סטודנטים שהתקבלו עם תנאי אוניברסיטאי ברמת העברית (יע"ל) חייבים לסיים את התנאי ולקבל פטור עד סוף שנה א' בלימודיהם.
מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
אשכולות העשרה- אוניברסיטת חיפה דוגלת בכך שהסטודנטים/ות ייחשפו למגוון רחב של תחומי עולמות תוכן המשיקים לעולם העבודה ומעניקים העשרה, מעבר לחוגי הלימוד הדיסציפלינאריים בהם הם לומדים (הן במתכונת דו-חוגית והן במתכונת חד-חוגית). החל משנת הלימודים תש"פ חובה על סטודנט/ית במסגרת הלימודים לתואר ראשון, בתוכניות הלימודים הרלוונטיות, להשלים לימודים באשכולות העשרה המוצעים – דרך הרוח, חדשנות ויזמות ו/או מדעי הנתונים והסייבר.
ניתן לשלב לימודים בין מספר אשכולות עד הגעה לסה"כ הנקודות הנדרש ע"פ מה שנקבע
הדרישה בחוג לסיעוד – 4 נ"ז מקורסי "דרך הרוח". מאשכולות האחרים – 6 נ"ז.
על הסטודנט/ית לבדוק בתכנית הלימודים מה הם האשכולות הפתוחים בפניו ומה היקף נקודות הלימוד שעליו ללמוד ע"פ מה שנקבע לכל חוג ותוכנית. במקרה זה, השלמת הלימודים באחד מאשכולות ההעשרה מהווה תנאי לקבלת התואר. ציוני קורסי האשכולות משוקללים בציון הסופי של התואר. את אשכולות ההעשרה ניתן ללמוד בכל שלב במהלך התואר הראשון.
מערכת המחקרים של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות – SONA – בפקולטה קיימת מערכת מחקרים (SONA (בהם משתתפים סטודנטים לתואר ראשון מהפקולטה בשנה א. הסטודנטים משתתפים במחקרים שונים בהיקף של 5 שעות בשנה הראשונה ללימודיהם. מטרת ההשתתפות היא לחשוף את הסטודנטים למחקר בפקולטה ולהתנסות במחקר כמשתתפים. המטלה היא ללא ציון (השלים/לא השלים) ומהווה תנאי מעבר לשנה ב'. אנו מאפשרים לסטודנטים שלא מעוניינים להשתתף במחקרים להגיש מטלה חלופית הכוללת סקירה והשוואה של שיטות מחקר ב-3 מאמרים אקדמיים.
- חובות הסטודנט בחוג:
- קיימת חובת נוכחות בכל מפגש בקורס שאותו לומד התלמיד, אלא אם כן הודיע המרצה אחרת בכתב.
- קיימת חובת הכנה מוקדמת של חומר לימודי כפי שנקבע על ידי המרצה לקראת מפגש; על הסטודנטים למלא את כל הדרישות הלימודיות שיוטלו עליהם במהלך המפגשים.
- קורסים מלווי קליניקה:
קורסי חשיבה קלינית – שנה ב ושנה ג
קורסי מיומנויות בין אישיות- החל משנה ב ועד שנה ד
הנוכחות בכל מפגשי הקורס היא חובה (100%). היעדרות תאושר רק במקרים חריגים. בכל מקרה תהיה חובת השלמה עד ל100% מהשיעורים.
ציוני מעבר בקורסים
ציון עובר – 70 בקורסים: יסודות הסיעוד, בהתנסות קלינית -מעשית
ציון עובר – 65 בקורסים: בריאות וחולי המבוגר שמרני I, בריאות וחולי המבוגר כירורגי I, בריאות וחולי הילד והמתבגר, בריאות וחולי הנפש, בריאות וחולי האישה, בריאות וחולי המבוגר שמרני II , בריאות וחולי כירורגי II , סוגיות בבריאות וחולי, מבוא לסיעוד קליני א + ב, חשיבה קלינית.
ציון עובר – 60 בקורסים: שיטות מחקר, מבוא למיומנויות בין אישיות, כתיבה מדעית, סטטיסטיקה, אפידמיולוגיה, מיומנויות בין-אישיות, חשיבה ניהולית בארגוני בריאות, קורסי ניהול, חוק ואתיקה, יסודות בקידום בריאות, סמינרי מחקר, אלימות במשפחה, פרמקולוגיה קלינית, תזונה קלינית, כלכלת בריאות, גרונטולוגיה, מבוא לניהול הטיפול.
ציון עובר – 55 בקורסים: אנטומיה, פיזיולוגיה, כימיה, ביוכימיה, ביולוגיה של התא, אימונולוגיה, מיקרוביולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, גנטיקה, נוירולוגיה.
ציון עובר -51 בקורסים: מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, מבוא לסוציולוגיה.
דרישות אקדמיות
- על הסטודנטים לבדוק את תדפיס הלימודים (גיליון ציונים) ולוודא את הרישום לכל קורס והתנסות במהלך שנות הלימודים. על כל בעיה יש לפנות למזכירות החוג.
- כישלון בקורס -על הסטודנט/ית לחזור על הקורס בשנה העוקבת. האחריות על הרישום לקורס מוטלת על הסטודנט/ית (יש לפנות למזכירות לרישום לקורס החוזר). לא תתאפשר חפיפה בשנה העוקבת בין שני קורסים בעלי חובת נוכחות .
- .סטודנטים אשר השתתפו אך נכשלו באחד מקורסי בריאות וחולי –יוכלו לבצע התנסות קלינית מעשית אך הציון בהתנסות המקבילה לקורס שבו נכשל, יעוכב עד אשר יושלם בהצלחה הקורס בשנית (בשנה העוקבת).
- תנאי כניסה לאימון המתקדם (סטאז') בשנה ד'- על הסטודנטים להציג מצב אקדמי תקין. סטודנטים שלא יהיו במצב אקדמי תקין (כלומר, שלא סיימו את כל חובותיהם האקדמיים עד סוף שנה ג' בהצלחה והשתתפו בקורסי שנה ד סמסטר א כנדרש) לא ישובצו בסמסטר ב' שנה ד' להתנסות של האימון המתקדם ולקורס מיומנויות בין אישיות- הכנה לעולם העבודה ולאימון המתקדם (ובפועל, יעוכבו בסמסטר או שניים). בתכנית הסבת אקדמאים- יש להשלים את כל החובות האקדמיים מלבד אלו הנלמדים במקביל לאימון המתקדם (קורס מצבי חולי של השנה השלישית בלימודים)
- ״תמכין״- פרויקט הנגשה להשכלה הגבוהה מותנה בקבלת תקציב מהמל"ג
תכנית ״תמכין״ מיועדת לסטודנטים בשנה א׳ אשר עשו פסיכומטרי שלא בשפה העברית והתקבלו עם ציון של פחות מ-120 נקודות (ציון הפטור); או סטודנטים שהתקבלו בקבלה חריגה וועדת הקבלה החליטה שעליהם ללמוד בקורס כתיבה מדעית "תמכין".
התכנית כוללת קורס ׳כתיבה מדעית׳ במהלך סמסטר א׳ בהיקף של 2 שעות שבועיות; ובמהלך סמסטר ב׳ בהיקף של 2 שעות שבועיות. סטודנטים בתוכנית תמכין יקבלו פטור מהקורס בסמסטר ב' אם יציגו ציון 85 ומעלה סמסטר א' והשגת פטור מלימודי עברית (עי מעבר מבחן יעל או קורס אוריינות עברית) . ראש החוג יהיה רשאי להוסיף או לפטור סטודנט מהתכנית.
יציאה להתנסות קלינית מעשית מותנית בהמצאת האישורים הבאים:
- אישור חיסונים: על פי הנחיות משרד הבריאות, כל סטודנט לסיעוד חייב להתחסן בחיסונים הבאים עד סוף שנה א׳ ללימודיו: חיסון נגד דלקת כבד נגיפית (מסוג B), חיסון משולש נגד אדמת, חצבת וחזרת (MMR), השלמת חיסון נגד טטנוס ודיפתריה, מבחן מנטו לשחפת, חיסון נגד פוליו וקורונה. הנחיות מפורטות ניתן לקבל במזכירות החוג. עד סוף שנה א׳ על הסטודנט להציג למזכירות היחידה ללימודים קליניים אישור משרד הבריאות על קבלת כל החיסונים.
2. בנוסף, הסטודנט יספק את הטפסים הבאים:
הצהרת בריאות חתומה.
הצהרה חתומה בדבר היעדר עבר פלילי.
הצהרה על העדר רשלנות מקצועית
אישור סיום קורס עזרה ראשונה
מסמכים נוספים שיועברו על ידי המוסד שבו מתבצעת ההתנסות הקלינית המעשית.
התחלת ההתנסויות המעשיות החל משנה ב׳ – גנרי וסמסטר קיץ שנה א' בתוכניות פסגה והסבה, כפופה להגשת כל המסמכים הרשומים לעיל.
השיבוץ להתנסויות נעשה על ידי היחידה הקלינית בחוג ופי הקריטריונים הבאים:
- דרישות משרד הבריאות
- מצבו הסוציו אקונומי של הסטודנט על פי דיווח הדיקנט
- שיקולים מערכתיים של היחידה הקלינית
- תקינות אקדמית בלימודים
הערות:
- הוצאות נסיעה להתנסויות הקליניות המעשיות והוצאות רכישת מדים, וציוד נוסף חלות על הסטודנט.
- במהלך כל ההתנסויות, כולל אימון מתקדם, הסטודנטים אינם זכאים לדרוש שכר עבור תקופת ההתנסות.
- סטודנט שחייב להשלים את חובותיו באנגלית, ילמד אנגלית רק בימים שאינו מתנסה בקליניקה.
פטור מהשתתפות בקורס
סטודנט המעוניין לקבל פטור מהשתתפות בקורס, יגיש בקשה מנומקת בכתב למזכירות החוג יחד עם תוכן הקורס (סילבוס) ותדפיס ציון הקורס בו למד ואשר על סמך לימודים אלה מבקש את הפטור. על הסטודנט להגיש בקשה זו למזכירות החוג עד שבוע מתחילת הסמסטר. פניות אשר יוגשו באיחור או שיופנו ישירות למרצים לא יענו. ועדה אקדמית בחוג תדון בבקשה והסטודנט יקבל תשובה בכתב ממזכירות החוג.
הפסקת לימודים ביוזמת רשויות החוג
ראש החוג רשאי/ת להפסיק את לימודים של סטודנטים בכל אחד מהמקרים הבאים:
- סטודנטים אשר נמצאו כבלתי מתאימים למקצוע, בכל שלב של לימודיהם. ההחלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם המרצים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר, שמיעת המלצת הועדה לענייני תלמידים של החוג ולאחר שניתנה לסטודנטים הזדמנות להשמיע את טענותיהם בפני ראש/ת החוג.
- סטודנטים אשר עברו במסגרת לימודיהם עבירה על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק.
- תלמיד שנכשל או לא עמד בתנאי המעבר בקורס חובה כלשהו בפעם שניה (בשנה עוקבת).
- תלמיד שנכשל בשלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת.
- סטודנט שנכשל פעמיים בהתנסות קלינית – בין אם עוקבת ובין אם לא, יופסקו לימודיו בחוג לסיעוד.
- במקרים מסעיף 3-5 הסטודנטים רשאים להירשם מחדש לחוג בתום תקופה של שלוש שנים, ויהיה עליהם לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג, כפי שיהיו באותו מועד (לפי תקנון האוניברסיטה).
הפסקת לימודים ביוזמת התלמיד
על התלמיד להודיע למנהל התלמידים על הפסקת לימודיו, וליידע את החוג.
תלמיד יוכל להפסיק את לימודיו הקליניים רק למשך שנה בלבד.
חידוש לימודים
תלמיד שאושרה לו הפסקת לימודים ומבקש לחדשם – יערוך רישום לאוניברסיטה כמקובל. שב התלמיד ללימודים בתום שנתיים הפסקה – יוכרו הקורסים שלמד לצורך המשך לימודיו. עולה תקופת ההפסקה על שנתיים – רשאי החוג לחייב את התלמיד לחזור על קורסים ששמע ונבחן בהם, וכן לחייבו בהשלמות שונות.
תלמיד שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים רצופות – חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה המחייבים באותה העת.
תנאים לקבלת הזכאות לתואר ראשון במדעי הסיעוד B.S.N – Bachelor of Science in Nursing
קבלת התואר מותנית בסיום כל חובות הלימודים בחוג בתקופה שלא תעלה על שש שנות לימוד רצופות.
תנאים לקבלת ההסמכה ממשרד הבריאות ל אח/ות מוסמך/ת:
- סיום חובות הלימודים בתואר בחוג לסיעוד- דהיינו -אישור הזכאות לתואר
- עמידה בבחינה הממשלתית לתואר אח/ות מוסמך/ת – ציון עובר 60. הרישום לבחינה הממשלתית יבוצע עי הבוגר רק לאחר העברת פרטי הבוגר למנהל הסיעוד עי מזכירות החוג. המשך תהליך הרישום לבחינה הממשלתית יבוצע ע"י הבוגר. על הבוגר מוטלת החובה לבדוק את דרישות משרד הבריאות כתנאי להגשת מועמדות למבחן הממשלתי לתואר אח/ות מוסמך/ת ולרישום בפנקס הסגל אחיות במשרד הבריאות.
תכנית לימודים כללית
שנה ראשונה
ביולוגיה של התא – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
אנטומיה – שיעור – 9 שעות שבועיות סמסטריאליות – 9 נקודות
פיזיולוגיה – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 3 נקודות
כימיה וביוכימיה – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
יסודות הסיעוד – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
מבוא לפסיכולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
פסיכולוגיה התפתחותית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לסוציולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא למיומנויות בין אישיות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לאימונולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מיקרוביולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לסיעוד קליני א – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
כתיבה מדעית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
גנטיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
סך הכל שנה א׳ – 44 נקודות
שנה שנייה
פתולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
פרמקולוגיה – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
עזרה ראשונה – עבודה מעשית – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 0 נקודות
מבוא לסיעוד קליני ב׳ – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
מיומנויות בין אישיות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
אפידמיולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
היבטים מערכתיים של העבודה הסיעודית – שיעור- 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
חשיבה קלינית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
לימודים קליניים סמסטר ב שנה ב – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
שיטות מחקר – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
כלכלת בריאות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
תזונה קלינית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
בריאות וחולי המבוגר – שמרני – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות 5 נקודות
בריאות וחולי המבוגר – כירורגי – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות
בריאות וחולי הילד והמתבגר – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות 6 נקודות
גרונטולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
סך הכל שנה ב׳ – 46 נקודות
שנה שלישית
מבוא לניהול הטיפול – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
בריאות וחולי הנפש – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
בריאות וחולי האישה – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
בריאות וחולי המבוגר שמרני II – שיעור – 3 שעות שבועיות סמסטריאליות – 3 נקודות
בריאות וחולי המבוגר כירורגי II – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
חשיבה קלינית – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
יסודות בקידום בריאות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מיומנויות בין אישיות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
לימודים קליניים שנה ג – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
חוק ואתיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
חובת בחירה קורס אחד בתחום ניהול (רשימת הקורסים תפורסם בהמשך):
ניהול – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סך הכל שנה ג׳ – 39 נקודות
שנה רביעית
ניהול – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
פרוייקט קידום בריאות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סוגיות בבריאות וחולי – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נקודות
סמינר מחקר – ס״מ – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סטטיסטיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
פרמקולוגיה קלינית בסיעוד – שיעור – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
לימודים קליניים שנה ד – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
לימודים קליניים: אימון מתקדם – עבודה מעשית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
לימודים קליניים מעשיים – אימון מתקדם – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 0 נקודות
מיומנויות בין אישיות הכנה לעולם העבודה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
סך הכל שנה ד׳ – 27 נקודות
סה"כ 156 נ"ז בחוג + 4 נ"ז מדרך הרוח = 160 נ"ז לתואר.
לימודים בתכנית להסבת אקדמאים
תנאי קבלה:
- בעלי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בציון 85 לפחות, רצוי רקע או ידע מדעי (ביולוגיה, כימיה, פיסיקה ומתמטיקה) .
- עמידה בהצלחה במבחן התאמה חוגי .
- ראיון אישי
מועמדים שהתקבלו על ידי ועדת הקבלה החוגית יוכלו ללמוד בתכנית המקנה תואר ראשון במדעי הסיעוד ( B.S.N) וזכאות לגשת לבחינת ההסמכה הממשלתית לעסוק בסיעוד כאחים ואחיות.
מועמדים שיתקבלו ולמדו שלא בשפה העברית, במוסד אקדמי מוכר מחוץ לארץ או בארץ, חייבים לעמוד בתנאי האוניברסיטאי של רמת העברית הנדרשת.
התכנית כוללת לימודים עיוניים ותכנית הכשרה מעשית – התנסויות קליניות בארגוני בריאות. משך התכנית (במצב אקדמי תקין) הוא שנתיים וחצי (7 סמסטרים כולל קיץ). תנאי המעבר בקורסים הם בהתאם לתנאים בתכנית הגנרית (הארבע שנתית) לתואר ראשון במדעי הסיעוד.
פרטים מלאים ניתן לקבל באתר במזכירות החוג לסיעוד (ראו פרטי התקשרות באתר החוג לסיעוד, אוניברסיטת חיפה).
תכנית אקדמיזציה-השלמת תואר ראשון לבעלי תעודת אח/ות מוסמך/ת
תנאי קבלה:
520 פסיכומטרי
הצגת תעודת אח/ות מוסמך/ת
יתכן ראיון אשיי על ידי ראש החוג
משך הלימודים: 3שנים, יומיים בשבוע (יתכנו שינויים)
הקורסים בתכנית הם מתוך התכנית הגנרית ולא כתכנית נפרדת.
סיום הלימודים בהצלחה מקנה תואר ראשון במדעי הסיעוד B.S.N
מספר המתקבלים מוגבל. החוג שומר לעצמו את הזכות לסגור את ההרשמה לפני המועד האחרון בהתאם לשיקולים חוגיים ומערכתיים בכל שנה.
תכנית ״פסגה בסיעוד״ – עתודאים לסיעוד
- מותנה באישור פתיחת מחזור לימודים בתשפ"ב.
תכנית לימודים לתואר ראשון במדעי הסיעוד ( B.S.N) לעתודאים.
הקבלה מותנית בעמידה בתנאי הקבלה של החוג:
פסיכומטרי 570, בחינת התאמה חוגית, במידת הצורך – רמת עברית יע״ל לפי דרישת החוג
הקבלה מותנית קודם בקבלה ראשונית דרך הצבא.
משך הלימודים – 3 שנים (כולל לימודי קיץ)
פרטים נוספים במידת הצורך – גברת יעל גולן במזכירות החוג.
הלימודים לתואר שני (M.A)
יושבת ראש הוועדה לתואר שני: דוקטור מעיין אגמון
מטרת הלימודים
תוכנית התואר השני מכוונת להרחבת הידע אודות סוגיות מרכזיות בסיעוד ולפיתוח מיומנויות מחקריות בקרב אנשי מקצוע. התכנית מאורגנת סביב שלושה צירים מרכזיים: הציר המתודולוגי שמטרתו פיתוח חשיבה ביקורתית ואנליטית וכישורי מחקר מתקדמים, ציר התוכן שבמרכזו טיפול וקידום איכות חיים במצבי בריאות וחולי מורכבים והציר הניהולי שמטרתו פיתוח תפישה מערכתית וכישורי ניהול מתקדמים. במסגרת התואר ניתן לבחור באחת מארבע תכניות הלימוד:
תכנית כללית
תכנית עם ספח התמחות בניהול סימפטומים בסיעוד
תכנית עם ספח התמחות בניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד
תכנית עם ספח התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות
בוגרי התכנית שיכתבו עבודת תיזה יוכלו להשתלב בעתיד בלימודי דוקטורט (בכפוף לתנאי הקבלה). בנוסף, שילובן של מיומנויות מחקר מתקדמות עם בסיס ידע קליני נרחב יעמידו את בוגרי התכנית בקו הראשון של פיתוח יישומי ואקדמי של תחום הסיעוד.
תנאי הקבלה
אחים ואחיות מוסמכים בוגרי תואר ראשון בסיעוד או בתחום אחר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בעלי ממוצע של 85 ומעלה. מועמדים עם ציון הממוצע בין 80-84: קבלתם תישקל בהתאם למכלול הנתונים.
מילוי שאלון אישי ממוחשב באתר החוג לסיעוד.
מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
חלק מהמועמדים יוזמנו גם לראיון כחלק מתהליך הקבלה.
מבנה הלימודים
בחוג קיימות 4 תכניות לתואר שני (במסלול א׳ ובמסלול ב׳):
תכנית תואר שני כללית (ללא התמחות)
פיתוח החשיבה הסיעודית בתחום הניהולי והמחקרי. התכנית מעניקה לסטודנטים הזדמנות לרכוש ואף ליצור ידע שיטתי שיאפשר להוביל תכניות פיתוח בסיעוד ולבסס את העשייה הסיעודית על ראיות מחקריות עדכניות.
תכנית תואר שני עם התמחות בניהול סימפטומים בסיעוד
ניהול סימפטומים ובעקבות כך, איזון בסימפטומים הוא לב ליבו של מקצוע הסיעוד ותורם לאיכות ורווחת החולים ובני המשפחה. מוסמכי התכנית יוכלו להשתלב בפיתוח השדה המחקרי העוסק בניהול סימפטומים, לקדם עשייה מבוססת ראיות, ולהעניק טיפול המותאם לצרכיו של החולה.
תכנית תואר שני עם התמחות בניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד
הכשרת אנשי סיעוד לחקר ולהובלת ארגונים חסונים, המצמצמים טעויות אנוש והמקדמים איכות טיפול. במסגרת התוכנית ירכשו הסטודנטים ידע וכישורים במחקר, בניהול ובמנהיגות הנחוצים להובלת ארגוני הסיעוד להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21.
תכנית תואר שני עם התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות
היכרות עם טכנולוגיות בריאות מובילות וכן עם עולם המושגים המאפיין את עולם המחר, יאפשר לבוגרי התכנית לנהל שיח יעיל עם אנשי טכנולוגיה, להוביל שינויים טכנולוגיים וחדשנות בארגון תוך התבוננות מושכלת וביקורתית במגמות אלה.
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודה מחקרית – תיזה
מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע מעמיק בתחום התמחות מסויים, שליטה בשיטות מחקר הרלוונטיות לתחום זה וכן לפתח את כישוריו לנתח ממצאי מחקר באופן עצמאי. כתיבת עבודת גמר מחקרית תסכם ותגלם ידע וכישורים אלה.
חובות התלמיד במסלול א׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 30 שעות שבועיות סמסטריאליות – בכל התכניות. על התלמיד לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת עבודה סמינריונית אחת.
- הגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). הגשת התיזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.
- טרם הגשת עבודות הגמר יהיה על הסטודנט להציג את מחקריו בעל פה בפני סגל החוג.
הערה: בתום סמסטר ב׳ של שנת הלימודים הראשונה בתכנית, תבדוק הוועדה החוגית ללימודי תואר שני את הישגי התלמידים ותוכל להמליץ על העברת תלמיד ממסלול א׳ למסלול ב׳.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול א׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
שקלול הציונים – מסלול א׳:
קורסים – 45%
עבודות סמינריוניות – 15%
עבודת תיזה – 40%
מסלול ב׳ -מסלול עם פרויקט גמר
התכנית במסלול זה מבוססת על לימודים עיוניים מגוונים בתחום הסיעוד. מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע ומיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/במוסד רפואי.
חובות התלמיד במסלול ב׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות בתכנית ללא התמחות. השלמת 38 שעות שבועיות סמסטריאליות – בתכניות עם התמחות. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת 2 עבודות סמינריוניות.
- עמידה בדרישות הפרקטיקום: תלמידי מסלול זה נדרשים להשתתף בפרקטיקום בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מטרת הפרקטיקום הינה להקנות ללומדים את הידע והמיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/מוסד רפואי. הוא ייארך 3 סמסטרים, החל מסמסטר ב׳ של שנה א׳, ועד לתום סמסטר ב׳ של שנה ב׳. התוצר הסופי יהיה פרויקט הגמר.
שקלול הציונים – מסלול ב׳:
קורסים – 60%
עבודות סמינריוניות – 20%
פרויקט גמר – 20%
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו יתאפשר באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני עד סוף השנה הראשונה בלבד. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחוייב התלמיד בכל דרישות המסלול החדש.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול ב׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
השלמות לקראת הגשת מועמדות לתואר שני בסיעוד
א. אחים ואחיות מוסמכים אשר הינם בוגרים של אוניברסיטאות מוכרות בארץ בעלי ממוצע נמוך מהנדרש וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור מועצה להשכלה גבוהה, יידרשו בלימודי השלמה בטרם יתקבלו לתואר שני. מכסת שיעורי ההשלמה תקבע באופן פרטני על ידי הוועדה החוגית לתואר שני.
על מנת להגיש מועמדות ללימודי תואר שני יידרשו מסיימי ההשלמות ל:
- ממוצע של 85 ומעלה בתואר הראשון/שני.
- ממוצע של 80 ומעלה בלימודי ההשלמה.
- שאר הדרישות החלות על מועמדים ללימודים, ראו להלן.
מועמדים שאינם אחים מוסמכים ויש להם תואר ראשון/שני לא בסיעוד – כל מקרה יידון לגופו.
מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי קבלה:
ציון סופי בתואר שני ממוסד אקדמי מוכר בציון של 86 לפחות.
מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים שסיימו תואר שני ללא עבודת גמר מחקרית על פי הפירוט הבא:
1.בעלי תואר שני מחוגים שאינם בתחום הסיעוד, יתבקשו להשלים קורסים מלימודי סיעוד. תוכנית הלימודים תיקבע על ידי המנחה ובאישור הוועדה החוגית לתואר שני. המועמדים שיתקבלו יידרשו להשלים את הקורסים בממוצע של 86 לפחות. כמו כן יהא עליהם להשלים עבודת גמר מחקרית בציון של 90 לפחות.
- בעלי תואר שני בסיעוד במסלול ללא עבודת גמר מחקרית יידרשו להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית בציון 90 לפחות. הוועדה החוגית ללימודי תואר שני רשאית לקבוע תכנית השלמת קורסים בהתאם לרקע האקדמי.
השלמת הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים תימשך שנה אחת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל ויידרש לעמוד בכל דרישות הקדם והחובות של מסלול זה.
הלימודים לתואר שלישי (דוקטור)
יושבת ראש הוועדה לתואר שלישי: פרופסור אנה זיסברג
יעדי התכנית
תוכנית זו היא הראשונה בארץ המציעה לימודים לקראת תואר שלישי בסיעוד. מטרת התכנית היא להעניק לאנשי מקצוע בכירים בסיעוד או בתחומים קרובים הכשרה מחקרית ואקדמית מתקדמת שתהווה בסיס להשתתפות בפיתוח הסיעוד כדיסציפלינה מובחנת בעלת גוף ידע משלה. בוגרי התכנית יוכלו לאייש תפקידי הנהגה ועיצוב מדיניות בשדה ולהשתלב במסלולים שונים של מחקר והוראת סיעוד באקדמיה.
- מנהיגות מקצועית בסיעוד
אחיות ואחים בעלי תואר שלישי בסיעוד יוכלו לאייש עמדות מפתח מקצועיות וניהוליות ואף ליצור ידע מעמיק ושיטתי על מנת להוביל תוכניות פיתוח בסיעוד ולבסס את העשייה הסיעודית על ראיות מחקריות עדכניות.
- תרומה לפיתוח מחקר בסיעוד
בהיותה מעוגנת בתכנים שבטווח עיסוקיהם של אחיות ואחים תסייע תוכנית הדוקטורט בפיתוח כלים מתודולוגיים ותיאורטיים מובחנים שעניינם עולם הסיעוד על גווניו ומורכבותו הייחודיים.
- הוראה אקדמית בסיעוד
מסיימי התוכנית, בעלי תואר דוקטור בסיעוד, יהיו מועמדים מבוקשים להוראה בתוכניות האקדמיות להכשרת אחים ואחיות מוסמכים, הנפתחות בשנים אלה במטרה לצמצם את החסר באנשי מקצוע אקדמיים בתחום.
בתכנית שני מסלולים
המסלול הרגיל
תנאי הקבלה
- תואר ׳מוסמך׳ במסלול א׳ (עם תזה) בסיעוד, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ
- ציון ממוצע של 86 לפחות בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התיזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה עבודת התיזה בתואר השני.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מן החוג לסיעוד המוכן/ה להנחות את המועמד בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
דרישות קדם:
ציון 85 ומעלה בכל הקורסים הבאים (מחמש השנים האחרונות), ברמת תואר שני:
מערכת הבריאות בישראל
שיטות מחקר כמותניות –יילמד בשנה א בתואר שלישי
סטטיסטיקה
שיטות מחקר איכותניות- יילמד בשנה א בתואר שלישי
תאוריות ויישומן במערך המחקרי
הערות:
סטודנט יוכל להתקבל לתוכנית לאחר שהשלים את דרישות הקדם, או להשלימן במהלך שנת הלימודים הראשונה והשנייה בתכנית הדוקטורט.
ככל ויידרש להשלים את קורסי הקדם במהלך לימודי הדוקטורט היקף השעות יהיה מעבר להיקף תכנית החובה. ניתן יהיה להשלים את דרישות הקדם עם תלמידי המוסמך בחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה.
מנחה הדוקטורט יוכל לבקש מהסטודנט לקחת קורסים נוספים – מעבר לתכנית החובה שלא יעלו על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות – על פי הרקע של הסטודנט ונושא המחקר.
קורסים שקולים מאוניברסיטה מוכרת יזכו בפטור.
תכנית הלימודים
לימודי חובה לדוקטורט – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (הקורסים ייחודיים לתכנית הדוקטורט המוצעת)
- סמינר דוקטורט: סוגיות בסיעוד ובריאות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות) – הסמינר ילווה את תלמידי התכנית בשלבים המוקדמים של לימודי הדוקטורט במטרה לפתח כישורים נדרשים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים. במסגרת הסמינר יציגו המשתתפים בעיות תיאורטיות, מתודולוגיות, לוגיסטיות וסובסטנטיביות עמן הם מתמודדים ויפגשו עם חוקרים שיציגו את עבודותיהם ומהלך התפתחותן. הצגות אלה יהוו בסיס לדיון ביקורתי משותף לאנשי הסגל ולסטודנטים. קורס זה יילמד בשנה הראשונה בלימודי הדוקטורט
- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר כמותניות בסיעוד ובריאות – (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – שיטות מחקר כמותניות מתקדמות יוצגו בדגש על יישום בנושאי סיעוד ובריאות, ובעיקר: factor analysis ויישומים לצרכי פיתוח ותיקוף שאלונים; structural equation modeling (SEM), כולל שימוש בתוכנות כגון AMOS לביצוע ניתוחי נתונים; מודלים הירארכיים וניתוחי שרידה. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר איכותניות בסיעוד ובריאות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – היבטים אפיסטמולוגיים והיסטוריים של מחקר איכותני יהוו מסגרת לבחינה ביקורתית של מחקרים בנושאי בריאות וסיעוד, המבוססים על מגוון של שיטות מחקר איכותניות, כגון תצפית, תצפית משתתפת, ראיונות מובנים למחצה, ניתוח תוכן. לצד הדיון בעבודות חיצוניות יאספו הסטודנטים וינתחו נתונים איכותניים הקשורים למחקרם, ויבחנו אופנים אפשריים להעשרת מחקרים כמותניים באמצעות מודולה איכותנית. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
תלמידי המחקר יוכלו להשתתף בשיעורים נוספים הקשורים לנושא הדוקטורט, בתיאום עם מנחה העבודה ומורה הקורס המבוקש.
- החל משנת הלימודים השנייה ובכל אחת משנות הלימודים לתואר שלישי, ישתתפו תלמידות ותלמידי המחקר בסמינרים המחלקתיים.
פורום דוקטורנטים. פורום זה יתכנס מספר פעמים בשנה .
כל תלמידות ותלמידי הדוקטורט יידרשו להציג את הצעת המחקר לדוקטורט ביום מיוחד של הצגת הצעות מחקר שיתקיים בחוג. הצגת הצעת המחקר תהיה לפני הגשת ההצעה לשיפוט ובאישור המנחה. יש לתאם את הצגת המחקר מול מזכירות החוג.
בסיום עבודת הדוקטורט יוצג המחקר במפגש ייחודי בפני סגל המחלקה.
מסלול ישיר לדוקטורט
תנאי קבלה
- ציון ממוצע 92 לפחות בלימודי תואר ראשון בסיעוד ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ניתן להתקבל לאחר שנה בלימודי תואר שני בממוצע 92.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם חבר סגל בכיר מן החוג לסיעוד המוכן להדריך את עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה.
- אישור הועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט תוכל לאשר מעבר של תלמיד מתכנית המאסטר למסלול ישיר ללימודי דוקטורט לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה לתואר שני.
מבנה ותכנית הלימודים
השלמת קורסים (בציון מספרי) בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת תואר שני, בציון משוקלל של 90 לפחות, הכוללות את דרישות הקדם המופיעות לעיל. הלימודים יכללו הגשה של שתי עבודות סמינריוניות שבכל אחת מהן קיבל הסטודנט ציון של 90 לפחות.
תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא השלמת קורסים בציון מספרי מתוכנית תואר שני בהיקף של 13 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בציון משוקלל של 90 לפחות. בין הקורסים תיכלל לפחות עבודה סמינריונית אחת שזכתה לציון 90 לפחות.
הצעת המחקר לדוקטורט תוגש עד תחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, והשלמת כל חובות הלימודים בתנאים המפורטים לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים עד סיום שלב א׳ לא יעלה על שנתיים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסלול הישיר לדוקטורט עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל. משלב זה ואילך יתנהלו הלימודים באופן זהה למסלול הדוקטור הרגיל.
משך הלימודים בשלב השני של המסלול הוא שלוש שנים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו במסלול הישיר לדוקטורט ולהשלים את לימודי המוסמך, יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א או במסלול ב לפי העניין.
מבנה עבודת הדוקטורט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
- חיבור רגיל, אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל, תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
- דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.