320 ריפוי בעיסוק
חוג לימודים לתואר ראשון (חד־חוגי) בוגר האוניברסיטה (B.A) תכנית משותפת לאוניברסיטת חיפה ולטכניון
חוג לימודים לתואר ראשון (חד־חוגי) בוגר האוניברסיטה (B.A) תכנית לחרדיות במכללת מבח״ר, בני ברק
חוג לימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (M.A) ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה (Ph.D)
ראש החוג: פרופסור בתיה אנגל-יגר
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור שרה רוזנבלום, פרופסור בתיה אנגל יגר
פרופסור חבר: פרופסור עינת גל, פרופסור נעמי שרויאר, פרופסור אבי אביטל
מרצה בכיר: דוקטור איילת בן ששון, דוקטור רחלי קיצוני
מרצה: דוקטור גלית יוגב, דוקטור עדי שטרן, דוקטור לירון לאמאש
מרצה מומחה: דוקטור גרי סינוף, דוקטור אלכסנדרה סעד.
תלמיד מחקר המועסק בהוראה: גברת מאיה טוכנר אריאלי
עמית הוראה ומורה מן החוץ: דוקטור יחיאל בן עמי, גברת סופי בנימין, גברת עדי בכרך, דוקטור גיורא הידש, גברת ניצן הרטל, דוקטור מיכל ויסמן ניצן, דוקטור שרון זלוטניק, גברת עדי טולדנו-שובי, דוקטור אורן יורקוביץ, דוקטור דינה כהן, דוקטור ליאת לכטר-גפני, דוקטור רן לנצט, גברת דנה פדן-ויסברם, גברת אביטל פורליגר, גברת אורית פלמון, גברת סנדרה צוקרמן, דוקטור אילנה קפטן, גברת רונית רביב, גברת לוזיה רייזר, גברת שרה שדה, גברת רותי שוהם.
חברי סגל אקדמי – הפקולטה לרפואה
פרופסור חבר קליני: פרופסור שלום שטהל
מרצה בכיר קליני: דוקטור מוחמד מחאג'נה
מרצה בכיר נלווה: דוקטור אורלי ויינרב, דוקטור חוסאם בשיר
מרצה קליני: דוקטור נביל גרייב
ללא מינוי: דוקטור חנא רואשדה, דוקטור יעל פישר
סגל מנהלי – החוג לריפוי בעיסוק
עוזר מנהלי לראש החוג ומרכזת תכנית הלימודים לתואר שלישי: גברת אפרת נחמני
דואר אלקטרוני: enahmani@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכניות תואר ראשון: גברת דיקלה שמילוביץ
דואר אלקטרוני: occuptherapy@univ.haifa.ac.il
מרכזת תוכניות המוסמך: גברת שני בר
דואר אלקטרוני: masterot@univ.haifa.ac.il
מרכזת היחידה להכשרה מעשית: קסה אגזה אגמון
דואר אלקטרוני: hachsharam@univ.haifa.ac.il
שעות הקבלה: ימים א'-ה', בין השעות- 13:00-10:00
מגדל אשכול, קומה 9 ,חדר 902
טלפון: 048240364
פקס: 04-8249753
תכנית ריפוי בעיסוק לחרדיות במכללת מבח"ר, בני ברק
הלימודים מתקיימים בבניין המכללה החרדית מבח"ר בבני ברק, כל יום בין השעות 17:00-8:30
תוכנית הלימודים נמשכת שלוש וחצי שנים (7 סמסטרים) וכוללת קורסים במדעי הרפואה, מדעי החברה והתנהגות וריפוי בעיסוק. התכנית כוללת לימודים אקדמיים לצד הכשרה מעשית. התכנית הינה זהה לתכנית האקדמית הקיימת באוניברסיטת חיפה וכוללת את כל החובות האקדמיים על פי התקנים הבין לאומיים, עם התאמה לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה החרדית. בתום הלימודים הסטודנטיות תהיינה זכאיות לתואר T.O.B מאוניברסיטת חיפה.
על המרצים בתכנית נמנים חברי סגל סדיר של החוג לריפוי בעיסוק לצד עמיתי הוראה בעלי ניסיון וידע נרחב בתחומי התמחות שונים בריפוי בעיסוק.
סטודנטיות הלומדות בחוג לריפוי בעיסוק במכללת מבח"ר לא יוכלו לעבור ללמוד בתוכנית האם בחיפה.
ראש אקדמי – דוקטור לירון לאמאש
המתאמת האקדמית – גברת שלי מרכוס
גברת זהבה גרנובסקי – אחראית הרשמה במכללת מבח"ר, טלפון: 03-5785030
גברת דיקלה שמילוביץ – מרכזת תואר ראשון, החוג לריפוי בעיסוק אוניברסיטת חיפה, טלפון: 04-8240364
הלימודים לתואר ראשון בוגר האוניברסיטה (B.A)
מטרת הלימודים
מטרת הלימודים לקראת התואר הראשון היא להכשיר מרפאים בעיסוק ברמה מקצועית גבוהה בתחומי הריפוי בעיסוק. תוכנית הלימודים משלבת לימודים תיאורטיים ומעשים ממדעי החברה וההתנהגות, ממדעי הרפואה ומהריפוי בעיסוק. במהלך הלימודים משולבת הכשרה מעשית במסגרות הטיפוליות השונות של המקצוע. הלימודים בתחום מדעי החברה וההתנהגות מכוונים להבנת תהליכי התפתחות תקינה ולקויה בתחום הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. הלימודים בתחום הרפואה מכוונים להבנת תהליכים פיזיולוגיים של בריאות וחולי. הלימודים בתחום הריפוי בעיסוק מכוונים להבנה ויישום תיאוריות וטכניקות של אבחון, טיפול ומניעה.
משך הלימודים
תכנית הלימודים בחוג לריפוי בעיסוק כוללת 7 סמסטרים המתפרשים על-פני 3.5 שנים.
תנאי הקבלה
הקבלה לחוג לריפוי בעיסוק מותנית בעמידה בתנאי הקבלה הכלל אוניברסיטאיים ברמה הנדרשת על-ידי החוג.
מועמדים המבקשים להתקבל לשנת הלימודים תשפ"ב ידרשו להיבחן בבחינה הפסיכומטרית במועד אפריל לכל המאוחר, כולל בחינת יע"ל. נדרשת רמת "מתקדמים 1 "באנגלית. מועמדים שנבחנו במבחן הפסיכומטרי בשפה שאיננה עברית, נדרשים להציג ציון יע"ל 120 ומעלה.
בעלי תואר ראשון המעוניינים ללמוד בחוג לריפוי בעיסוק יציגו ציון ממוצע של 85 לפחות בתואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. למועמדים שיעמדו בכל התנאים הנזכר לעיל ייערך מיון נוסף על-ידי ועדת הקבלה של החוג.
מועמד שלמד באוניברסיטת חיפה בחוג אחר ולא השלים לימודי תואר ראשון, חייב לעמוד בכל תנאי הקבלה הנדרשים בחוג לריפוי בעיסוק באותה השנה בה הוא מבקש להתקבל.
מעבר מלימודי ריפוי בעיסוק באוניברסיטה אחרת לשנה מתקדמת מותנה בקורסי השלמה, ראיון אישי ובמספר המקומות הפנויים.
לידיעתך בסיום הלימודים, בעת הגשת בקשה לרישיון לעסוק במקצוע, על פי "חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות" תידרש לחתום על הצהרת בריאות בפני משרד הבריאות, אם הינך סובל/ת בהווה או בעבר ממחלה העלולה לסכן את בריאות הציבור שבטיפולך או ממחלה או כושר ליקוי העלולים לשלול ממך את היכולת לעסוק במקצוע הבריאותי לחלוטין, זמנית או חלקית.
בהתאם לכך על המתקבלים לחוג לריפוי בעיסוק למלא טופס "הצהרת בריאות" ולהביאו למזכירות החוג עד תחילת סמסטר א' כשהוא חתום בחתימה מקורית של הסטודנט והרופא המטפל, זאת לאור הדרישה לביצוע ימי למידה והכשרה מעשית במסגרת התואר שבהם בא הסטודנט במגע עם ציבור האנשים צורכי שרות (במקומות אליהם ישובץ הסטודנט בימי למידה ובהכשרות מעשיות).
המידע המופיע בטופס ישמש את החוג ולא יועבר לגורמים מחוץ לאוניברסיטה.
העדפה מתקנת
בהמשך לקידום ערכי שילוב של אנשים עם מוגבלות בקהילה וזכותם לסיוע מהחברה בכך, נוהגת הפקולטה מדיניות העדפה מתקנת לגבי אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית. לפיכך, מועמדים המתאימים להגדרה של אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית, שאינם עומדים בתנאי הקבלה הפורמאליים של החוג אליו הגישו מועמדותם, אך עומדים בתנאי המינימום הכלל אוניברסיטאיים לקבלה, יהיו זכאים לפנות בכתב לוועדת הקבלה החוגית ולפרט את נימוקיהם לבקשתם. הוועדה תבחן כל בקשה לגופה ותהיה רשאית לקבל מידע נוסף מהמועמד/ת, לערוך ראיונות אישיים או קבוצתיים.
לאחר בחינת מכלול המידע הקשור למועמד/ת יכולתו/ה ומוגבלותו/ה, תחליט הוועדה אם לקבלו/ה, עם או ללא תנאי או לדחות את הבקשה. הוועדה תודיע על החלטתה בכתב למועמד/ת. שיעור המועמדים שהוועדה מוסמכת להחליט על קבלתם לא יעלה בכל מקרה על 5% מכלל הסטודנטים שהתקבלו לחוג באותה שנה. כמו כן, החלטה זו אינה מתייחסת למועמדים עם מוגבלות העומדים בתנאי הקבלה הפורמאליים של החוג אליו נרשמו.
דרישת משרד הבריאות
עם ההרשמה, על הסטודנט מוטלת החובה להציג אישור על הליך ביצוע כל החיסונים הנדרשים על-ידי משרד הבריאות.
השלמת כל החיסונים הינה תנאי מפורש ליציאה ימי למידה וליציאה להכשרה מעשית.
סטודנט שלא ישלים את הליך החיסונים לפני מועד היציאה לימי הלמידה ולהכשרות המעשיות – לא יוכל לצאת להכשרה מעשית/ימי למידה. הנחיות על ביצוע החיסונים הנדרשים תישלחנה למתקבלים על ידי מזכירות החוג.
מבנה הלימודים (ייתכנו שינויים במבנה הלימודים!)
החוג ראשי לכלול קורס הכנה לתלמידי שנה א' לתחום המדעים, טרם תחילת סמסטר א' ובמהלך השבוע הראשון של סמסטר א'.
תוכנית הלימודים של החוג לריפוי בעיסוק בנויה כלהלן:
בדרג 1 נלמדים קורסים בסיסיים במדעי החברה וההתנהגות, במדעי הרפואה ובריפוי בעיסוק.
בדרג 2 נלמדים קורסים מתקדמים במדעי החברה וההתנהגות, במדעי הרפואה ובריפוי בעיסוק.
בדרג 3 מתמקדים הלימודים ביישום הידע התיאורטי ובקורסים מקצועיים מתקדמים.
בדרג 4 מתמקדים הלימודים באינטגרציה בין קורסים וסמינרים קודמים. במסגרת ההכשרה המעשית בדרג זה הסטודנטים מבצעים פרויקט גמר ומציגים אותו ביום הצגת פרויקטים בתאריך שייקבע על ידי החוג.
כל אחד מהדרגים מלווה בתקופות הכשרה מעשית המסתכמות בסך הכל של 30-28 שבועות, בהתאם לפירוט להלן. (ראה הכשרה מעשית).
כל הקורסים בדרג 1 ,2 ,3 ו-4 ,הם קורסי חובה.
שעות הלימוד באוניברסיטה הם 20:00-8:00 ומתקיימים לימודים גם בימי שישי בין השעות 13:00-8:00 , נוכחות בכל השיעורים ובכל ימי הלמידה הינה חובה.
פיצול הלימודים
החוג אינו מעודד פיצול לימודים. בקשות מיוחדות בנדון יש להפנות בכתב לעוזרת המנהלית של החוג.
הגשת בקשה לפטור על סמך לימודים קודמים
ניתן להגיש בקשה לפטור על סמך לימודים קודמים במוסד אקדמי מוכר בלבד עם הצגת סילבוס מתאים וגיליון ציונים חתום על ידי המוסד בו למד/ה הסטודנט/ית. את הבקשה לפטור יש להגיש למזכירות החוג לא יאוחר מ-14 יום לפני תחילת שנת הלימודים.
מתן הפטור מותנה באישור מרצה הקורס. הסטודנט יקבל תשובה בכתב ממזכירות החוג, בו יפורטו הבקשות שאושרו או נדחו.
סדנת הכנה לקראת תחומי לימוד במדעים
כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים יקיים החוג סדנת הכנה במדעים למטרת חשיפה וריענון מושגים בתחומי המדעים.
מתקבלי החוג יקבלו הודעה בנפרד ממזכירות החוג לגבי התאריכים המדויקים.
עלות הסדנא – 100 .₪ הסדנא מומלצת לכל המתקבלים.
חובות התלמידים (חלות על סטודנטיות בתכניות ריפוי בעיסוק לתואר בוגר באוניברסיטת חיפה ולחרדיות במכללת מבח"ר)
חלה חובת נוכחות מלאה של הסטודנט בכל השיעורים שבקורסי החוג, בימי הלמידה ובהכשרה המעשית.
סטודנט שלא עמד בכל תנאי הקורס, על כל מרכיביו, לא יוכל לגשת לבחינה סופית, להגיש עבודה לציון סופי, או לקבל אישור על מילוי חובות ההכשרה המעשית, ויחויב לחזור על הקורס. דבר זה עשוי לגרום להארכת משך הלימודים להשלמת התואר.
רישום לקורסים
1 .תלמיד שנרשם לקורס ושילם, למרות שאינו רשאי ללמוד בו בגין אי עמידה בדרישות הקדם או בתנאי המעבר לשנה מתקדמת, יבוטל רישומו לקורס, גם אם נבחן וקיבל ציון – ציון זה לא יוכר.
2 .באחריות הסטודנט להירשם לכל הקורסים במסגרת הרישום הממוחשב ולבדוק כי אכן נרשם לכל הקורסים. רישום לקורס לאחר תקופת השינויים יגרור ריבית.
3 .סטודנט אשר לא יירשם כהלכה לקורס מסוים ונכח בקורס, אך לא דאג להסדיר את ההרשמה בו לרבות תשלום שכר לימוד- נוכחותו וציונו בקורס לא יוכרו.
4 .כל תלמידי התואר הראשון מחויבים ללמוד קורס אחד בן 4 נקודות זכות, במסגרת אשכול "דרך הרוח" או במסגרת אשכול "מדעי הנתונים" או במסגרת אשכול "חדשנות ויזמות".
הרישום יתבצע תחת תכניות הלימודים של התלמיד והציון ישוקלל בציון הסופי. את חובת לימודי אשכולות "דרך הרוח"/"מדעי הנתונים"/"חדשנות ויזמות" מומלץ לסיים בשנה א' בסמסטר א או ב' או בשניהם. סיום לימודי אשכולות "דרך הרוח"/"מדעי הנתונים"/"חדשנות ויזמות" בהצלחה הינו תנאי לקבלת תואר בוגר.
5 .כל הסטודנטים בתואר הראשון מחויבים להירשם לקורסים המתוקשבים "מבוא לפסיכולוגיה" ו-מבוא לסוציולוגיה" שניתנו במסגרת כלל אוניברסיטאית מטעם הפקולטה למדעי החברה. חובה לסיים את שני הקורסים במהלך שנה א'.
6 .הצהרת בריאות: על הסטודנט לחתום על הצהרת בריאות ולהעבירה למזכירות החוג עד תחילת סמסטר א'.
התקדמות אקדמית ותנאי מעבר בתכנית הבוגר
1 .על הסטודנטים להשיג ציון עובר בכל הקורסים. (ציון 70 בקורסי ריפוי בעיסוק, ציון 60 בקורסי מדעי החברה, וציון 60 בקורסי רפואה) וכתנאי מעבר מסמסטר לסמסטר ומשנה אקדמית אחת לבאה אחריה.
2 .תנאי מעבר לקורסים בדרג 2 הוא קבלת ציון 70 בסמסטר ב' בדרג 1 בקורס מבוא לריפוי בעיסוק – אדם עיסוק סביבה ב' ובקורס מבוא ל לריפוי בעיסוק ב' – תרגיל וקבלת ציון עובר בשאר הקורסים כפי שפורט בסעיף 1.
3 .תנאי מעבר לקורסים בדרג 3 הם: קבלת ציון 60 בקורסי הרפואה, ציון 60 בקורסי מדעי החברה, ציון 70 בקורסי ריפוי בעיסוק לרבות ציון 70 בקורס יישום ידע בעשייה טיפולית בדרג 2 וציון עובר בקורס הכשרה מעשית ראשונה .
4 .על הסטודנטים לסיים חובת אנגלית בשנת הלימודים הראשונה (סמסטר א', ב', קיץ) כאחד מתנאי המעבר לקורסים בדרג 2.
5 .בדרג 2 – על הסטודנט לקבל ציון עובר בכל הבחינות העיוניות והמעשיות אשר מתקיימות לפני היציאה להכשרה המעשית הראשונה. סטודנט שנכשל באחת מהבחינות הללו – לא יורשה לצאת להכשרה המעשית הראשונה ולימודיו יופסקו על ידי החוג.
6 .תנאי מעבר לקורסים המתקיימים בשנה רביעית: סיום כל חובות דרג 3 בציון 70 לרבות קבלת ציון עובר בהכשרה מעשית שלישית וציון 70 בקורס יישום ידע בעשייה טיפולית בדרג 3.
7 .תנאי מעבר מדרג 1 לדרג 2 ,מדרג 2 לדרג 3 ,מדרג 3 לדרג 4 וקבלת תואר בריפוי בעיסוק הוא עמידה בדרישות ההכשרה המעשית וציון 70 לפחות בקורסים יישום ידע בעשייה הטיפולית א', ב', ג' . אי עמידה בתנאי זה תגרור השעיה מהלימודים.
לימודי אנגלית
להלן מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 2. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג
באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן 3 רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
אי עמידה בחובות האקדמיים
1 .סיום הכשרה ב' במהלך שנה ג' בהצלחה, הינו תנאי להמשך הלימודים בסמסטר ב'. סטודנט שנכשל בהכשרה מעשית ו/או בעבודה הנלווית להכשרה )קורס יישום ידע בעשייה טיפולית) ו/או באחד או כמה מהקורסים בסמסטר א' – לא יוכל להמשיך בלימודים סדירים בסמסטר ב' – שנה ג'.
2 .סטודנט שנכשל בקורס בו הציון נקבע על סמך עבודה, יכול לערער על ציונו באמצעות טופס ערעור. אין החוג מחויב לאפשר הגשת עבודה מתוקנת. הציון הסופי בקורס יתקבל על סמך הערעור.
3 .לא יורשה סטודנט שנכשל בקורס במהלך לימודיו להשתתף בקורסים בהם הקורס בו הוא נכשל מהווה דרישת קדם.
4 .מילוי דרישת הקדם הוא באחריות הסטודנט.
עד תחילת שנת הלימודים תשפ"ב ובמהלך כל שנות הלימוד, ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים, לרבות מועדים ו/או בשמות הקורסים ומספר נקודות הזכות והשעות השבועיות הסמסטריאליות.
ש נ ה א'
שם הקורס נקודות זכות שעות שבועיות סמסטריאליות:
מבוא למדעים א', 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למדעים ב' , 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירואנטומיה, נוירופיזיולוגיה, 3 נקודות זכות, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פיזיולוגיה – א' , 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פיזיולוגיה – תרגיל, 0 נקודות זכות, 1 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא להיסטולוגיה ואנטומיה, 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
הדרכה בקריאה ביביליוגרפית, 0 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניתוח פעילות – הכנה (3 קבוצות), 0 נקודות זכות, 1 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לסוציולוגיה (קורס כלל אוניברסיטאי), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ימי למידה א' , 0 נקודות זכות, 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לריפוי בעיסוק, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אדם עיסוק סביבה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אדם עיסוק סביבה- תרגיל (3 קבוצות), 1 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אנטומיה הומנית, 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לפסיכולוגיה (קורס כלל אוניברסיטאי), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכולוגיה התפתחותית, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פיזיולגיה – ב', 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
פיזיולוגיה תרגיל, 0 נקודות זכות, 1 שעות שבועיות סמסטריאליות
גנטיקה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניתוח פעילות (3 קבוצות), 2 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
ימי למידה ב', 0 נקודות זכות, 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
מחקר איכותני, מתודולוגיה וניתוח, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נקודות בחירה מאשכולות דרך הרוח/מדעי הנתונים/חדשנות ויזמות , 4 נקודות זכות, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
ש נ ה ב'
שם הקורס נקודות זכות שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירולוגיה ונוירופתולוגיה א', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירולוגיה התפתחותית, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכיאטריה א', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קניזיולוגיה מעשי (2 קבוצות), 1 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פתולוגיה/מחלות פנימיות, 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
כירורגיה ושיקום של כף יד, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
עקרונות הטיפול והשיקום בריפוי ועיסוק פסיכוסוציאלי א', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אורתופדיה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירופסיכולוגיה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ריפוי בעיסוק בתחום הפזיקלי, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
התפתחות סנסו-מוטורית ופרספטואל מוטורית, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אוכלוסיות עם עיכובים וליקויים בהתפתחות, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
גישות התערבות בריפוי בעיסוק, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קניזיולוגיה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכשרה מעשית א', 4 נקודות זכות, 30 שעות שבועיות סמסטריאליות
שילוב ידע בעשייה הטיפולית א', 3 נקודות זכות, 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
יסודות ההתערבות הטיפולית בריפוי ועיסוק (3 קבוצות) ,2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
גרונטולוגיה וגריאטריה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירולוגיה ונוירופתולוגיה ב' , 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכיאטריה ב' , 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פדיאטריה , 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לשיטות מחקר, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ריפוי בעיסוק בתחום המוגבלויות הפיזיות, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ריפוי בעיסוק בתחום הליקויים ההתפתחותיים, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
עקרונות הטיפול והשיקום בריפוי ועיסוק פסיכוסוציאלי ב', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלי אבחון והערכה בריפוי ועיסוק (3 קבוצות), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
עזרה ראשונה (2 קבוצות), 1 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סדים (4 קבוצות) 1 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ש נ ה ג'
שם הקורס נקודות זכות שעות שבועיות סמסטריאליות
תיאוריות ויישום של קבוצות פעילות (3 קבוצות), 3 נקודות זכות, 3 שעות שבועיות סמסטריאליות
אבחון וטיפול בליקויים קוגניטיביים, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מיומנויות התערבות (3 קבוצות), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תפקוד ואי תפקוד של מערכות חושיות , 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
יישום ההתערבות הטיפולית בילדים ונוער, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נגישות סביבה וטכנולוגיה א', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכשרה מעשית ב', 4 נקודות זכות, 30 שעות שבועיות סמסטריאליות
שילוב ידע בעשייה הטיפולית ב', 3 נקודות זכות, 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לסטטיסטיקה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לסטטיסטיקה-תרגיל, 0 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מיומנות התערבות בגישה של פתרון בעיות, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורס בחירה: מודעות באמצעות אמנות/מודעות באמצעות תנועה/שימוש במדפסת תלת מימד בטכנולוגיה מסייעת, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
נגישות סביבה וטכנולוגיה ב', 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיקום בעבודה, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ריפוי בעיסוק גריאטרי, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אספקטים פסיכוסוציאליים של מצבי מחלה ונכות, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ריפוי בעיסוק מאתר ויוצר מענה: לצרכי החברה, הפרט ועיסוקי, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים אתיים ומשפטיים בריפוי בעיסוק, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
עיבוד סטטיסטי לסמינר מחקר, 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הדרכה בתהליך ההתפתחות (4 קבוצות), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר מחקר א' (3 קבוצות), 3 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר מחקר ב' (3 קבוצות), 2 נקודות זכות, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ד'
שם הקורס נקודות זכות שעות שבועיות סמסטריאליות
הכשרה מעשית ג', 4 נקודות זכות, 30 שעות שבועיות סמסטריאליות
שילוב יידע בעשייה טיפולית ג', 3 נקודות זכות, 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
סיום לימודים
סיום לימודים לקראת תואר תואר ראשון בריפוי בעיסוק מותנה בעמידה בהצלחה בכל הדרישות של דרג 1 ,2 ,3 ו-4 וציון עובר בכל ההכשרות המעשיות.
הפסקת הלימודים
ביוזמת רשויות החוג
ראש החוג רשאי להחליט על הפסקת לימודיו של סטודנט, אשר נמצא בלתי מתאים בכל שלב של לימודיו. ההחלטה על הפסקת הלימודים תעשה על סמך אי עמידה בדרישות הקורסים ו/או ההכשרה המעשית, ו/או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית.
ראש החוג רשאי להפסיק את לימודיו של סטודנט בכל אחד מהמקרים הבאים:
1 .סטודנט אשר נמצא כבלתי מתאים למקצוע, בכל שלב של לימודיו. ההחלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם המרצים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר, שמיעת המלצת הועדה לענייני סטודנטים של החוג ולאחר שניתנה לתלמיד הזדמנות להשמיע את טענותיו בפני ראש החוג.
2 .סטודנט אשר עבר במסגרת לימודיו עבירה על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק.
3 .סטודנט שנכשל או לא עמד בתנאי המעבר בקורס חובה כלשהו פעם שניה.
4 .סטודנט שנכשל בשלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת או שנכשל שנית בלימודים קליניים.
5 .סטודנט שנכשל פעמיים בהכשרה מעשית – בין אם עוקבת ובין אם לא, יופסקו לימודיו בחוג לריפוי בעיסוק.
הוועדה לענייני תלמידים תדון בסטודנטים שמצב הלימודים מצריך החלטה מיוחדת.
במידה והוחלט על המשך לימודים – תקבע לסטודנט תכנית סמסטריאלית למשך סמסטר אחד או למשך שני סמסטרים. בתום התכנית ייבדקו: ממוצע ציונים מצטבר, שיעור כישלונות, עמידה או אי עמידה בתנאי המעבר של כל המקצועות בתכנית שנקבעה לו.
במידה ולא עמד הסטודנט בדרישות התכנית שנקבעה – תידון הפסקת לימודיו שנית.
ראש החוג רשאי להפסיק לאלתר לימודיו של סטודנט שלא עומד בדרישות האקדמיות של הקורסים.
סטודנט שלימודיו הופסקו ביוזמת החוג רשאי להירשם מחדש לחוג בתום תקופת צינון של שלוש שנים, עליו לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג שייקבעו לשנה בה יירשם מחדש. אחרי שלוש שנים הסטודנט יחשב לסטודנט חדש וכל הקורסים שלמד לא יוכרו לו.
הפסקת לימודים ביוזמת הסטודנט
כל סטודנט המבקש להפסיק לימודיו, חייב לפנות בכתב לראש החוג. הפסקת הלימודים תאושר בכתב.
הכשרה מעשית (יתכנו שינויים בפרישת תקופות ההכשרה המעשית)
לצורך השלמת תואר ראשון בריפוי בעיסוק יש לבצע מינימום אלף שעות הכשרה מעשית וזאת בהתאם לדרישות הארגון הבינלאומי של הריפוי בעיסוק (WFOT) ובהתאם לתנאי ההסמכה וקבלת רישיון לעסוק בריפוי בעיסוק בישראל.
תכנית הלימודים בחוג לריפוי בעיסוק כוללת מינימום 30 שעות שבועיות הכשרה מעשית תוך קבלת הדרכה ממרפאות בעיסוק מוסמכות. ההכשרה המעשית מתקיימת במסגרות השונות של הריפוי בעיסוק – במרכזי בריאות, בתי-חולים, מרפאות, מוסדות שיקום, במוסדות חינוך ועוד.
ההכשרה המעשית מהווה מפגש של הסטודנט עם האוכלוסיות המטופלות השונות והתנסות ביישום הידע התיאורטי ושיטות הטיפול. השיבוץ למקומות ההכשרה נעשה בהתאם לשיקולים ארגוניים ואקדמיים של החוג ושל מקומות ההכשרה ואינו קשור בהכרח למקום המגורים של הסטודנט. חובת ההכשרה המעשית מורכבת מימי למידה בשנה א‘ בכל שנות הלימודים ו- 3 תקופות הכשרה החל מסוף שנה ב‘.
חלה חובת נוכחות של 100% בהכשרות המעשיות.
ימי למידה – בסמסטר א' ובסמסטר ב' בדרג 1 מתקיימים ימי למידה.
תקופת הכשרה מעשית א' – 8 שבועות, כחודש לפני סיום סמסטר ב' בדרג 2 ולפני תקופת המבחנים.
תקופת הכשרה מעשית ב' – 9 שבועות, , כשבועיים לפני סיום סמסטר א' בדרג 3.
תקופת הכשרה מעשית ג' – 13 שבועות, כשבוע לפני תחילת סמסטר א' בדרג 4.
לקראת כל יציאה להכשרה מעשית יתקיים מפגש הכנה, כמו כן יתקיימו מפגשים נוספים באמצע תקופת ההכשרה. הנוכחות בכל המפגשים הינה חובה.
במקביל לתקופת הכשרה מעשית א', הסטודנטים ילמדו באוניברסיטה את קורס "יסודות ההתערבות הטיפלית". הנוכחות בכל מפגשי הקורס היא חובה. היעדרות ממפגש אחד (או מחלק ממנו) תגרור את פסילתו. לא ניתן ללמוד את קורס "יסודות ההתערבות הטיפולית" ללא צבירת מינימום 30 שעות הכשרה בשבוע במקום ההכשרה המעשית.
סטודנט אשר נמצא בהכשרה מעשית/ימי למידה יהיה כפוף לימי העבודה במקום ההכשרה, גם אם במקביל חלים באוניברסיטה ימי חופשה/ימי חג/יום סטודנט
סטודנט שיצא לימי מילואים בזמן ההכשרה – ייאלץ להשלים את שעות ההכשרה בהתאם לתקופה בה נעדר.
על כל סטודנט לעבור הכשרה מעשית אחת לפחות בכל אחד מתחומי ההתמחות הבאים:
ריפוי בעיסוק בתחום המוגבלויות הפיזיות ו/או בתחום הגריאטרי; ריפוי בעיסוק בתחום הליקויים ההתפתחותיים וריפוי בעיסוק בתחום ההפרעות הפסיכו-סוציאליות. אין אפשרות לחזור על הכשרה מעשית באותו מקום הכשרה בשתי תקופות הכשרה שונות.
סדרי ההכשרה המעשית
ההכשרה המעשית כפופה לתקנון ההכשרה המעשית של החוג לריפוי בעיסוק עליו יחתום הסטודנט בטרם יציאה לכל תקופת הכשרה.
ההכשרה מתקיימת בהתאם לסדרי ושעות העבודה במקום בו מתקיימת ההכשרה המעשית.
ההכשרות המעשיות מתקיימות במוסדות בהם קיימים שירותי ריפוי בעיסוק בכל הארץ.
השיבוץ למקומות ההכשרה נעשה על ידי מנהלת היחידה להכשרה מעשית/מתאמת ההכשרה המעשית. יש לקחת בחשבון שיבוץ למקומות רחוקים מאוניברסיטת חיפה וממקום מגורי הסטודנט/ית.
הוצאות הנסיעה למקום ההכשרה המעשית חלות על הסטודנט/ית.
בכל תקופת הכשרה מעשית יוערך הסטודנט על ידי המדריך/ה במקום ההכשרה. ההערכה הסופית תעשה באמצעות טופס הערכה שיועבר לחוג.
טופס הערכה הינו לשימוש פנימי של החוג בלבד. טופס זה אינו מהווה המלצה למקום עבודה או ללימודים מתקדמים. טופס הערכה לא יימסר לסטודנט או לכל גורם אחר מחוץ לחוג.
ההחלטות האקדמיות והמקצועיות במהלך ההכשרות המעשיות, הן על סמך ביצועיו האקדמיים של הסטודנט והתנהגותו המקצועית והאישית כפי שהן מוערכות על-ידי המדריכים/ות במקומות ההכשרה וסגל היחידה להכשרה מעשית בחוג. ההחלטה הסופית והקובעת בנוגע למעבר תקופת הכשרה בציון עובר, הינה של סגל היחידה להכשרה מעשית בחוג לריפוי בעיסוק.
סטודנט שלא עמד בתנאי המעבר ונכשל בהכשרה מעשית, לימודיו יופסקו ויצטרך לעבור הכשרה נוספת בשנה העוקבת. דבר זה יגרום להארכת משך הלימודים לקראת סיום התואר. סטודנט שנכשל בהכשרה מעשית בפעם שנייה )בשנה עוקבת או בכלל), יופסקו לימודיו ולאלתר.
סיום הלימודים בהצלחה מותנה בציון עובר של כל תקופות ההכשרה המעשית.
ההכשרה המעשית כרוכה במאמץ פיזי ונפשי והסטודנטים נדרשים לחתום על מסמך המאשר את כשירותם להשתתפות בהכשרה.
מנהלת היחידה להכשרה מעשית: גברת רות שוהם
מקשרות הכשרה מעשית: גברת שרה שדה, גברת עדי בכרך
מרכזת היחידה להכשרות מעשיות: גב' קסה אגזה אגמון, מס' טלפון 04-8240977
זכאות לתעודת בוגר החוג בהצטיינות יתרה ובהצטיינות
החוג יעניק לסטודנט שממוצע ציוניו נמצא בעשירון העליון של הישגי הסטודנטים במחזור שלו ועל סמך התנהלותו במהלך הלימודים בכלל ובהכשרות המעשיות בפרט תעודת בוגר בהצטיינות/הצטיינות יתרה. ההחלטה על הענקת ההצטיינות נתונה לשיקול דעת ראש החוג והסגל המקצועי בחוג ולא בהכרח על סמך מיקום הסטודנט במדרג הישגי הסטודנטים.
אישור זכאות לתואר בתום 3.5 שנות לימוד
סטודנט רשאי לקבל אישור זכאות לתואר רק במידה והשלים את כל חובותיו האקדמיים (בקורסים העיוניים והמעשיים).
עם סיום הלמודים והענקת התואר, יהיה הבוגר רשאי להיבחן בבחינת רישוי של משרד הבריאות.
עמידה בבחינה זו מהווה תנאי לקבלת רישיון לעסוק בריפוי בעיסוק במדינת ישראל.
לימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (M.A)
יושב ראש הוועדה לתואר שני: פרופסור עינת גל
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק מבוססת על המטרות הבאות:
1 .לפתח ולהעמיק את תחום הידע של הריפוי בעיסוק באמצעות מחקר בסיסי ויישומי.
2 .להעמיק ולהרחיב את הידע התיאורטי והיישומי של מרפאים/ות בעיסוק בתחומי ההתמחות של המקצוע, באבחון, הערכה, שיטות טיפול ושיקום חדשניות.
3 .לעודד פיתוח ויישום תפיסות חדשניות לטיפול במוגבלויות מוטוריות, קוגניטיביות, סנסוריות ואחרות.
4 .לאתר ולהצביע על מוקדי בעיות בבריאות וחולי הדורשים תכנון והתאמת טכנולוגיה מסייעת לרווחת המטופלים.
5 .להכשיר עתודה של סגל לתפקידי מחקר, הוראה והדרכה קלינית במסגרות אקדמיות.
6 .להכשיר כח אדם ומיומן בקדמת הידע, לניהול ומנהיגות במקצוע, במערכות הבריאות, החינוך והרווחה.
תנאי הקבלה
התואר השני בריפוי בעיסוק הינו תואר אקדמי במקצוע, והלימודים לקראת תואר זה הינם המשך לתואר הראשון. מועמדים ללימודי מוסמך חייבים להיות בעלי תואר בוגר בריפוי בעיסוק ממוסד אקדמי מוכר בארץ ובעולם, שהשיגו ציון סופי משוקלל 85 לפחות או בעלי תואר בוגר ממוסד אקדמי מוכר בארץ ובעולם בתחום אחר עם ציון סופי משוקלל של 88 לפחות.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת לימודי התואר הראשון. לפרטים נוספים ניתן לפנות לתקנון לימודי תואר שני.
על המועמדים להציג ציון 85 ומעלה בקורס "סמינר מחקר" בלימודי התואר הראשון.
על בוגרי תוכניות תואר ראשון בריפוי בעיסוק להציג תעודת רישוי ממשלתית בריפוי בעיסוק ממשרד הבריאות הישראלי.
בוגרי תואר ראשון שלא בריפוי בעיסוק יוכלו להתקבל בתנאי שילמדו קורסי השלמה.
תוכנית ההשלמה נקבעת באופן אישי לכל מועמד על ידי הוועדה החוגית לתואר שני. התואר השני לבדו איננו מקנה אפשרות לעסוק כמרפא בעיסוק מורשה על פי חוק – לשם כך נדרש תואר ראשון בריפוי בעיסוק, הכולל 1000 שעות הדרכה במסגרת הכשרות מעשיות ועמידה במבחן רישוי של משרד הבריאות.
בנוסף, על המועמדים:
1 .למלא טפסי קורות חיים ולשלוח גיליון ציונים מהתואר הראשון.
2 .להמציא שני מכתבי המלצה עדכניים מחצי השנה האחרונה: אחד ממקור אקדמאי (ממרצה בסמינר מחקר או תיאורטי בלימודי בוגר) ואחד ממקום התעסוקה (מאחראי או ממדריך במקום העבודה).
בוגרי החוג לריפוי בעיסוק מאוניברסיטת חיפה ימציאו רק מכתב אחד ממקום העבודה.
מועמדים שאין ביכולתם להשיג המלצה ממרצה באקדמיה, יספקו שתי המלצות ממדריכים ממקומות העבודה ויציינו את הסיבה.
3 .עמידה בציון 70 בבחינת כניסה באנגלית. ניתן לגשת למועד בחינה אחד בלבד. לבדיקת זכאות לפטור מבחינה זו – נא ליצור קשר עם מרכזת תוכניות המוסמך.
4 .בחינת ידע בעברית (יע"ל) – מועמד/ת בעל/ת תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו/ה ללימודים.
הערה: תכנית הלימודים בחוג נקבעת בהתאם לשנתון השנה הראשונה ללימודי הסטודנט.
בחוג לריפוי בעיסוק מתקיימות שתי תוכניות ללימודי מוסמך:
מסלול מחקרי עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
מסלול יישומי עם כתיבת פרויקט גמר
שני מסלולי הלימוד המוצעים בחוג מורכבים מקורסי חובה ובחירה המרוכזים ברובם ביום לימודים אחד. קורסי החובה מעמיקים בשיטות מחקר מגוונות, בתיאוריות בריפוי בעיסוק, באבחון והערכה, מנהל ארגון ומדיניות ניהול שירותי בריאות חינוך ורווחה. קורסי הבחירה מקיפים נושאים הקשורים להשתתפות בעיסוקים לאורך מעגל החיים, בהנחיית צוות חוקרים/ות מומחים/ות בתחומים מגוונים.
- ניתן לבחור קורסים לתואר שני הנלמדים בחוגים השונים בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.
- בנוסף, ניתן לבחור קורסים מחוגים אחרים באוניברסיטת חיפה ובטכניון. קורסים אלה חייבים באישור הוועדה החוגית לתואר שני.
- ניתן לקחת עד שני קורסים לתואר שני מחוץ לחוג, מעבר לכך יש לבקש אישור מיושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני.
- תכנית הלימודים בחוג נקבעת בהתאם לשנתון השנה הראשונה ללימודי הסטודנט.
- מעבר בין מסלולים יתאפשר באישור הוועדה החוגית לתואר שני. ידונו בבקשות רק בתום השלמת הסמסטר הראשון (כולל קבלת ציונים).
מסלול מחקרי: כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
מבנה תכנית הלימודים
משך הלימודים הוא עד שלוש שנים, כולל כתיבת התזה. התכנית המוצעת כוללת:
- קורסי חובה הכוללים סמינריון אחד לפחות
- קורסי בחירה
- כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
היקף הלימודים הוא 30 שעות סמסטריאליות, וביצוע עבודת גמר מחקרית.
תכנית הלימודים (ייתכנו שינויים בשמות הקורסים והיקפם עד למועד תחילת שנת לימודים):
שנה א'- שיעורי חובה – 10 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 18 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב'- שיעורי חובה – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל- שיעורי חובה – 14 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 16 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 30 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניתן לבחור קורסי בחירה בפריסה שונה בין שנה א' לשנה ב'.
רשימת קורסי החובה והבחירה:
קורסי חובה לשנה א':
שם הקורס, שעות שבועיות סמסטריאליות
– תיאוריות, מודלים ומסגרות התייחסות בריפוי בעיסוק – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– סמינר הכנה לתזה (ס) – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– שיטות מחקר – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– סטטיסטיקה ועיבוד נתונים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה לשנה ב':
– כלי מדידה והערכה בריפוי בעיסוק (ס) – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מדיניות וארגון שרותי בריאות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה לשנים א' ו-ב':
– המוח ותפקוד האדם – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מוח והתנהגות : תהליכים קוגניטיביים והשפעתם על התפקוד – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– למידה מוטורית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– משחק ומשחקיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות אכילה לאורך החיים : השלכות רגשיות ותפקודיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– עיבוד סנסורי, היבטים נוירופיזיולוגיים וקליניים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– האדם האוטיסט לאורך מעגל החיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– טכנולוגיות מתקדמות בשיקום – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– עבודה שיתופית עם משפחות וטיפול ממוקד במשפחה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– לחשוב סביבה לראות הזדמנות בראי ההתפתחות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– איתור ומניעת בעיות התפתחותיות בגיל הרך – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– טיפול מרחוק במקצועות הבריאות : חשיבה קלינית וטכנולוגיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות קשב וריכוז לאורך מעגל החיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– הגישה הרב צוותית במחלות אקסטרה פירמידאליות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– נוירוביולוגיה של תהליכי קשב – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה לשנה ב' בלבד:
– הנחיית קבוצות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מוח והתנהגות : המעשה הטיפולי – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– ליקויי למידה ותפקוד- שלי ושלהם, בחיי היום יום במחקר – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות בעיבוד חושי: התערבות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
*פתיחת קורסי הבחירה מותנית במספר הנרשמים.
*חלק מקורסי הבחירה יתקיימו אחת לשנתיים.
*התכנית יכולה להשתנות עד לפתיחת שנת הלימודים.
שקלול ציונים במסלול תזה
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
ציוני קורסים 40%
עבודה סמינריונית 20%
הגשת הצעת התזה
– תלמיד במסלול א' נדרש להגיש הצעת תזה לאישור הוועדה החוגית לתואר שני, עד לסוף סמסטר ב' של שנה א', על מנת להימצא במצב אקדמי תקין.
– במהלך סמסטר א' של שנת הלימודים האחרונה, ייערך יום הצגת עבודות הגמר במסגרתו יידרשו התלמידים להציג את עבודת התזה בעל פה או בפוסטר. נוכחות חובה ביום זה מוגדרת כחלק מהדרישות לתכנית לימודים ולסגירת התואר.
מעבר ממסלול א' ל-ב' מחייב סיום חובות הלימודים בהתאם לדרישות של מסלול ב', כולל פרויקט הגמר, תוך שנתיים (4 סמסטרים).
מסלול יישומי: כתיבת פרויקט גמר
מבנה תוכנית הלימודים
התוכנית המוצעת מבוססת על תוכנית הלימודים בחוג, תוך הרחבה של קורסים בתחומי ההתמחות המקצועיים ובארגון ומנהל של שירותי בריאות, רווחה וחינוך. המודל שבבסיס התוכנית מתמקד בהתפתחות האדם מינקות לזקנה, במניעים לתפקוד, בלמידה של מיומנויות ודפוסי התנהגות עיסוקית במצבי בריאות וחולי והשפעת הסביבה עליהם. מיקוד זה מדגיש את ההתעניינות הייחודית של הריפוי בעיסוק באיכות חיי האדם ומייצג את המומחיות המקצועית בפיתוח ובהקניית מיומנויות ובהתאמת הסביבה לשיפור התפקוד במצבי בריאות וחולי.
היקף הלימודים
היקף תוכנית הלימודים הוא 40 שעות סמסטריאליות וכן הגשת פרויקט גמר בתום שנתיים.
התכנית המוצעת כוללת:
1 .קורסי חובה הכוללים 2 עבודות סמינריוניות לפחות
2 .קורסי בחירה
3 .פרויקט גמר
שנה א'- שיעורי חובה – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 12 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב'- שיעורי חובה – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 14 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל- שיעורי חובה – 14 שעות שבועיות סמסטריאליות, שיעורי בחירה – 26 שעות שבועיות סמסטריאליות, סך הכל – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניתן לבחור קורסי בחירה בפריסה נוחה יותר בין שנה א' לב'.
רשימת קורסי החובה והבחירה:
קורסי חובה לשנה א':
שם הקורס, שעות שבועיות סמסטריאליות
– תיאוריות, מודלים ומסגרות התייחסות בריפוי בעיסוק – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– שיטות מחקר – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– סמינר הכנה לפרויקט (ס) – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה לשנה ב':
– פיתוח וניהול תכניות התערבות (ס) – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מדיניות וארגון שרותי בריאות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה לשנים א' ו-ב':
– המוח ותפקוד האדם – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מוח והתנהגות : תהליכים קוגניטיביים והשפעתם על התפקוד – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– למידה מוטורית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– משחק ומשחקיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות אכילה לאורך החיים : השלכות רגשיות ותפקודיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– עיבוד סנסורי, היבטים נוירופיזיולוגיים וקליניים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– האדם האוטיסט לאורך מעגל החיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– טכנולוגיות מתקדמות בשיקום – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– עבודה שיתופית עם משפחות וטיפול ממוקד במשפחה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– לחשוב סביבה לראות הזדמנות בראי ההתפתחות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– איתור ומניעת בעיות התפתחותיות בגיל הרך – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– טיפול מרחוק במקצועות הבריאות : חשיבה קלינית וטכנולוגיות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות קשב וריכוז לאורך מעגל החיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– הגישה הרב צוותית במחלות אקסטרה פירמידאליות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
– נוירוביולוגיה של תהליכי קשב – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה לשנה ב' בלבד:
– הנחיית קבוצות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
– מוח והתנהגות : המעשה הטיפולי – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (לא יינתן בתשפ"ב)
– ליקויי למידה ותפקוד- שלי ושלהם, בחיי היום יום במחקר – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
– הפרעות בעיבוד חושי: התערבות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
*פתיחת קורסי הבחירה מותנית במספר הנרשמים.
*חלק מקורסי הבחירה יתקיימו אחת לשנתיים.
*התכנית יכולה להשתנות מבחינת קורסים, תכנים ושעות עד לפתיחת שנת הלימודים
שקלול ציונים במסלול פרויקט
ציוני קורסים 50%
ציון עבודת הגמר 20%
עבודה סמינריונית 15%
עבודה סמינריונית 15%
פרויקט גמר יישומי
עבודת הגמר תבטא את האינטגרציה שיבצעו הסטודנטים בין הידע המיומנויות והכלים שרכשו בלימודיהם לבין ניסיונם הקליני. מטרות הפרויקט לתרום משמעותית לשדה הקליני, לפתח יכולת עבודה עצמאית עפ"י החומרים שנלמדו וההתנסויות שחוו הסטודנטים בלימודי התואר השני, לאפשר התנסות באינטגרציה בין חומר תיאורטי לבין צורך קיים בעולם הקליני והן התנסות בתכנון, יישום וניתוח היישום של הנושא שייבחר על ידי הסטודנט בעבודת המסכמת מתבקש הסטודנט לכתוב עבודה אינטגרטיבית תוך בחירה באחת מארבע אפשרויות:
1 .הצעת תכנית התערבות (ישירה או עקיפה) לטובת אוכלוסייה המטופלת בקליניקה מסוימת ותיאור דרכים להערכת יעילות ההתערבות.
2 .הכנת הצעת מחקר לאור צרכי הקליניקה (אין צורך לבצע את המחקר בפועל).
3 .איסוף נתונים לצורך פיתוח כלי מחקר.
4 .סקירת ספרות שיטתית (מותנה בהסכמת הנחייה של אחת המרצות).
– תלמיד במסלול ב' נדרש להגיש הצעת פרויקט לאישור המנחה עד ליום האחרון של שנת הלימודים הראשונה, על מנת להימצא במצב אקדמי תקין.
– במהלך סמסטר א' של שנת הלימודים האחרונה, ייערך יום הצגת עבודות הגמר
במסגרתו יידרשו התלמידים להציג את עבודת הפרויקט בעל פה או בפוסטר. נוכחות חובה ביום זה מוגדרת כחלק מהדרישות לתכנית לימודים ולסגירת התואר.
מעבר ממסלול ב' ל-א' מחייב סיום חובות הלימודים של מסלול א', כולל אישור מנחה לנושא תזה.
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט) (Ph.D)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופסור שרה רוזנבלום
המסלול המוצע באוניברסיטת חיפה
המסלול יאפשר לסטודנטים/יות מצטיינים/יות בעלי/ות תואר שני בריפוי בעיסוק או בתחומים נושקים הרוצים/ות ללמוד לתואר שלישי, לבצע מחקר בתחום מדע בסיסי ו/או יישומי בנושאים המחברים בין שני סוגי המדע (research translational .)הלימודים לתואר שלישי יתמקדו באספקטים שונים של התפקוד/העיסוק האנושי בקרב אוכלוסיות בריאות וגם אלו עם לקויות עקב מגבלה/מחלה ו/או עיכוב התפתחותי. התחומים בהם ייבצעו הסטודנטים/יות את מחקרם קשורים לנושאים כמו שיקום, לימודי מוגבלות, מדעי הבריאות והרפואה, חקר הנוירו- עיסוק, טכנולוגיה מסייעת, ואף ישתפו פעולה, במסגרת הנחיה משותפת, עם חוקרים מרכזיים בטכניון, בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ובפקולטות אחרות באוניברסיטה, במחקרים הנמצאים בקדמת הידע.
קהל היעד
למסלול יתקבלו סטודנטים/יות מצטיינים בעלי תואר שני (M.Sc. .או תואר מקביל) במסלול עם כתיבת תזה בתחומי הריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, הפרעות בתקשורת, או תחומים קרובים. סטודנטים/יות מצטיינים/ות בעלי תואר שני מתחומים אחרים (שאינם מדעי הבריאות) אשר יעמדו בתנאי הקבלה, יחויבו בלימודי השלמה לפי החלטת ועדת הדוקטורט.
תנאי קבלה
א. ממוצע כללי של 85 לפחות בלימודי התואר השני, וציון 90 לפחות בעבודת הגמר המחקרית (תיזה) ממוסד אקדמי מוכר בארץ/בעולם.
ב. הצגת גיליון ציונים ותעודת זכאות של התואר הראשון והתואר השני.
ג. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית.
ד. התקשרות והסכמה בכתב להנחיה של הסטודנט/ית.
ה. מכתב המפרט את רציונל המחקר.
ו. מועמדים/ות שבידם עותק של מאמר שהתפרסם ממחקר המוסמך שלהם או כתב-יד שנשלח לפרסום בכתב-עת מדעי בינלאומי, יזכו לעדיפות.
ז. אישור מסמך הצהרת כוונות על ידי וועדת הדוקטורט
ח. מועמדים בעלי תואר OTD העומדים בתנאי הקבלה, יוכלו להגיש את מועמדותם למסלול לימודי תואר שלישי. הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי תבחן את הרקע האקדמי של המועמדים ותקבע האם לחייבם בתכנית השלמות טרם קבלתם ללימודי תואר שלישי.
תכניות הלימודים
בתוכנית הלימודים קיימים שלושה מסלולים:
1 .מסלול רגיל
2 .מסלול ישיר
3 .מסלול לימודי מחקר מקדים
תכנית המחקר והלימודים
1 .מסלול רגיל 320301-21-01
משך הזמן הנורמטיבי ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים. לקבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה" ידרשו המועמדים/ות למלא את התנאים הבאים:
א. מנחה ונושא מחקר
הקבלה ללימודי תואר שלישי תלויה בהודעה של המנחה על נכונותו להנחות את המועמד/ת ולדאוג לצרכי המחקר שלו/ה. מועמדים/ות העומדים/ות בקריטריונים לקבלה, יידרשו להתקשר עם מנחה פוטנציאלי (חבר סגל בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול א' עם קביעות באוניברסיטת חיפה) ולסכם את נושא המחקר. עם הצגת המועמדות, יש להגיש מסמך הצהרת כוונות. במסמך קצר זה י/תציג המועמד/ת את הנושא, בעיית המחקר ושיטות המחקר העיקריות המוצעות.
ב. קורסים וסמינריונים
במהלך לימודי הדוקטורט י/תחויב כל סטודנט/ית בלימודי חובה בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
השתתפות בסמינר הדוקטורט (4 שש"ס קורס שמתקיים בסמסטר א' ובסמסטר ב') ובסמינר שיטות מחקר מתקדמות (2 שש"ס בסמסטר ב'). סמינר הדוקטורט כולל קורס בפילוסופיה של המדע, הצגות של הדוקטורנטים/ות את הצעות המחקר שלהם ומרצים אורחים.
בנוסף לכך יומלץ לדוקטורנט/ית להירשם לקורס בכתיבה אקדמית ו/או לימודי השלמה ו/או קורס בנושא התוכן שייקבעו על ידי ועדת הדוקטורט של החוג, על פי המלצות המנחה, זאת על פי תחום המחקר והקורסים הקודמים שנלמדו על ידי הדוקטורנט/ית.
ג. הצעת המחקר ואישורה
במהלך השנה הראשונה יהיו הסטודנטים/יות במעמד של תלמידי מחקר שלב א'. בשלב זה תיכתב הצעת המחקר המפורטת בפורמט המקובל של הצעת המחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות, אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לקידום הידע וההבנה בתחום הנחקר ובעלת סיכוי סביר לביצוע.
עם הגשת הצעת המחקר ולא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה, תעבור הצעת המחקר לשיפוט של מומחים בתחום הנחקר. לחילופין, תמונה ועדה מלווה לדוקטורנט/ית על בסיס המלצת הועדה החוגית. אחד מחברי הועדה המלווה יהיה מאוניברסיטה אחרת בארץ או בעולם.
הצעת המחקר תוצג על ידי הדוקטורנט/ית במסגרת סמינר הדוקטורט לפני הגשתה לשיפוט.
הצעת המחקר תיבדק ותאושר על ידי מומחים בתחום או על ידי הוועדה המלווה ולאחר מכן על ידי ועדת הדוקטורט. לאחר אישור הוועדה החוגית, יעברו הסטודנטים/יות למעמד של תלמידי מחקר שלב ב'.
ד. ביצוע המחקר ודוח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו תלמידי/ות המחקר דו"ח התקדמות לוועדה המלווה (במידה והוקמה) או לוועדת הדוקטורט החוגית , החתום על ידי המנחה. אל הדו"ח אפשר לצרף מאמר שנשלח לפרסום במידה וקיים.
ה. הגשת עבודת דוקטור לשיפוט
עם סיומו, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
- עבודת דוקטור במתכונת של פרסומים (כמפורט בתקנון לימודי תואר שלישי).
- חיבור רגיל. במקרה כזה לא יכלול החיבור יותר ממאה וחמישים עמודים (לא כולל נספחים).
תוצאות מחקר הדוקטורט תוצגנה על-ידי הסטודנטים/יות בהרצאה סמינריונית.
ו. שיפוט עבודת הדוקטור
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
ז. לאחר אישור עבודת הדוקטורט יציגו הבוגרים את עבודתם באירוע דוקטורט חוגי, שייקבע מראש על ידי החוג.
2 .מסלול ישיר לדוקטורט 320315-21-02
מסלול לימודים זה מיועד לסטודנטים/יות מצטיינים/יות, בעלי תואר בוגר בציון של לפחות 90 שיש ברצונם להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים ללימודי תואר שלישי.
מבנה הלימודים
השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת תואר שני וסיומם בציון משוקלל של לפחות 90 וכמו כן, הגשת שתי עבודות סמינריוניות כשציונה של כל אחת מהן יהיה לפחות 90. תנאי מעבר משנה א' לשנה ב' הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
הגשת הצעת המחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. עם אישור הצעת המחקר ועמידה בכל החובות המפורטות למעלה, יעבור הסטודנט/ית למעמד של דוקטורנט שלב ב', יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט. (יתר הפרטים בהקשר למסלול זה ניתן לראות בתקנון לימודים מתקדמים).
3 .מסלול לימודי מחקר מקדים 320350-20-01
מועמד המבקש להירשם למסלול לימודי מחקר מקדים והינו בעל תואר "מוסמך" ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית, חייב למלא את התנאים הבאים:
אישור בכתב ממנחה שמסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה).
עמידה בתוכנית לימודים שתוטל עליו על ידי הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי.
משך הלימודים הנורמטיבי במסלול זה הינו שנה אחת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. המועמד/ת י/תגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל.